
Избрано 20.03.2025 11:02 Снимка: ДНЕС+
ДБ с опит да разчисти независимите медии, лишавайки ги от парите от хазартна реклама
Изключително потърпевши от налудничавата идея на ДБ за промени в Закона за хазарта щяха да бъдат българският футбол и спорта
ИЗТОЧНИК: НОВСПОРТ
Защо „Демократична България“ толкова държи да налага нови и нови ограничения срещу хазартния сектор? Този въпрос отново е актуален покрай обсъжданията на Бюджет 2025, след като тяхно предложение за значително увеличаване на облагането на хазарта не срещна подкрепа.
„Ние внесохме предложение в бюджет 2025 да се увеличи значително облагането на хазарта. Не получихме подкрепа от нито една от управляващите партии ГЕРБ, БСП и ИТН“, възмути се във Фейсбук депутатът от „Демократична България“ Ивайло Мирчев, който публикува и снимка на билборд с надпис срещу хазарта.
Идеята на „Демократична България“ беше да има двойно увеличение на таксите и вдигане на данъка върху хазарта от 20 на 30%, от което очаквали 100 млн. лева допълнителни приходи.
Дали?
Фиксацията в бранша дори и да можеше реално да вкара някакви пари в опосканата след две управления на „промяната“ хазна, щеше не да намали печалбите на операторите (наивно е да се разсъждава така), а да удари всички останали по веригата – най-вече спортистите, клубовете и медиите, които разчитат на тези пари от спонсорства и реклами.
Спортистите ли се надяваха да накажат от ДБ или журналистите? Риторичен въпрос…
От коалицията нямат особено отношение към спорта, та няма особена логика да се вълнуват и от финансирането му. Медиите обаче са друга тема… Те са важни за политическото влияние на ДБ, а спирането на основен рекламен сегмент би прочистил точно онези, които коалицията най-много иска да спрат да съществуват.
Като си говорим честно за медиите, рекламата и хазарта, лицемерниченето е напълно излишно – всички, които се издържат с пазарни механизми – приемат такава реклама. Всичко друго би било самоубийствено в условията на слаб рекламен пазар и непрекъснато изтъняващи бюджети на рекламодатели.
Пари от хазартни оператори не взимат единствено онези, които нямат нужда от финансиране, защото то им е уредено по поразбиране и няма нужда да работят за него, а това са медиите от „Кръга Капитал“. Те са в пълна безопасност, защото – както стана ясно миналия месец, Фондация „Америка за България“ е раздала нови грантове за огромни суми със срок до 2028 година, когато приключва мандата на Доналд Тръмп в САЩ. Организацията е одобрила плащане от 23 милиона лева за „Тръст за социална алтернатива“ и 12 милиона лева за фондация „Заедно в час“. Двете НПО-та от своя страна раздават грантове на по-малките играчи в НПО мрежите, написа „Труд“.
Милионите от американските демократи изкривяват достатъчно медийния пазар в България и поставят всички останали в неконкурентна позиция. Видимото желание в ДБ да отреже и другия им канал всъщност щеше да е последният пирон в ковчега на медиите извън кръга на Иво Прокопиев и „Америка за България“.
Изключително потърпевш от налудничавата идея на ДБ за промени в Закона за хазарта щяха да бъдат българският футбол и спорта. Лицензираните в България оператори отделят милиони левове за реклама и подпомагане на отделните клубове и спортисти и най-вероятно щяха да съкратят голяма част от тях, ако идеите на ДБ бяха възприети.
Най-популярното първенство в България, това по футбол, носи името efbet Лига, срещу което БФС и клубовете получават определени суми. Отделно от това 15 от 16 отбора в най-високата ни дивизия имат на фланелките си като спонсор различни оператори. Пари във футбола влизат и от рекламните пана и лед-системите по стадионите. Ако се изчислят всички пари, които влизат от хазартни оператори в българския футбол, то сумата със сигурност е осемцифрена, годишно... Още повече, че освен в клубовете, някои от хазартните оператори инвестират и в инфраструктура. Някой може ли да си представи какво ще се случи в държавата, ако например собствениците на ЦСКА решат да спрат строежа на новата „Армия“ заради недомислицата в закона!?
Подобно е положението във Втора лига и надолу във футболната ни пирамида. Има аматьорски клубове, които буквално съществуват благодарение на договори с хазартните компания и просто ще преустановят съществуването си, ако тези пари бъдат спрени. А това ще доведе до факта, че хората в много градчета и села ще останат без единственото си удоволствие - да отидат в събота или неделя на мача на местния отбор.
Подобна на футбола е ситуацията и в останалите популярни колективни спортове - баскетбол и волейбол. Там освен федерациите договори с хазартните оператори имат и доста клубове. За разлика от футбола, където е по-възможно да се намерят и други спонсори, тук това е почти немислимо. И ако по някаква причина хазартните оператори се оттеглят, то и в двата спорта ще трябва да се премине към аматьорски статут, което на практика означава краят им... Това обаче едва ли би имало значение за ДБ.
Та на какво ли да мислим, че се надяват от ДБ, освен да прочистят медийния пазар и да останат само техните фаворити? Че липсата на хазартни реклами, ще откаже хората да залагат? Това няма как да стане и е несериозно дори да се прокарват толкова наивни тези за балъци.
Все едно да си кажем, че навремето, когато забраниха рекламите на цигари, хората спряха да пушат.
Едва ли се и надяват на някакви значими ползи за държавния бюджет. По данни на Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България (КРИБ) от години хазартният сектор е един от основните отрасли, осигуряващи средства в държавния бюджет, както и работни места за над 100 000 заети в индустрията служители.
Още преди година, когато се обявиха против ограниченията на хазартната реклама, от работодателската организация ясно казаха, че ударът по хазарта няма как да има положителен ефект.
„Работни места ще се освободят и в медиите, както и в рекламните агенции, работещи в сектора, тъй като основните приходи от реклама в медии по официални данни също постъпват от хазартната индустрия. Ще бъде нарушена финансовата стабилност на медиите чрез директна намеса на държавата и принуда за прекратяване на облигационните отношения на хазартния бранш с рекламните агенции, телевизиите, радиата, печатните и електронните медии. Своята основна финансова подкрепа ще загуби и българският спорт, чийто основен спонсор е хазартният бранш, както и българската култура. Важно е да посочим, че основните икономически оператори в тези сектори – хазартния бранш, медиите и спорта – са членове на Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България, което гарантира присъствието им в светлата част на бизнеса“, обясниха от КРИБ.
След отпадането на мерките им срещу хазарта и медиите, от ДБ обявиха, че няма да подкрепят никой от трите бюджета, защото представлявали „опасен ляв завой“… Нима, а какво „по-ляво“ може да има от настояванията за повече държавна намеса в частния бизнес?
![]() |
1 | 2.04094 |
![]() |
1 | 2.32621 |
![]() |
10 | 3.9295 |
![]() |
100 | 4.72426 |
![]() |
1 | 1.79483 |
Последни новини
- 21:07 Хороскоп за петък, 21 март 2025 г.
- 19:43 Първата жена президент: Най-успешната олимпийка на Африка оглави МОК
- 19:34 Следи от рядка космическа експлозия бяха открити на дъното на океана
- 19:29 Петкова към Димитров: От 2 месеца управляваме, няма как да сме натрупали 18 млрд. лева дълг
- 19:26 Проучване: Младежите-все повече се интересуват от политика, но са скептични към бъдещето на страната
- 19:19 Езичеството се възражда във Великобритания
- 19:11 Полша е финансирала със 77 милиона евро достъпа на Украйна до "Старлинк"
- 19:04 Нов метод подобрява прогнозирането на риска от мълнии при електрическите мрежи