
България 06.04.2025 10:38 Снимка: ДНЕС+
Проф. Карапетков от НСлС: Некачествената настилка е причината за катастрофата със Сияна
Този завой може да се преодолее с много висока скорост, ако настилката е добра, каза експертът
След смъртта на Сияна - за случая и трудните изводи пред БНТ коментар направиха адвокат Явор Нотев и експертът в Националната следствена служба проф. Станимир Карапетков.
"Ние, които участвахме в процеса на разследване, бяхме твърде дискретни. Ние избягваме изявите пред медиите, защото по време на разследване няма какво да говорим за механизмите на ПТП и причините. Може би с тази трагедия, със загубата на това дете, действително обществеността трябва да се събуди", заяви проф. Карапетков.
Той изрази надежда институциите да заработят. Като проблем посочи, че много институции говорят за това - "много баби, а бебето хилаво, защото няма добра съгласуваност".
Той поясни, че са направени 6-часови изследвания на геометрията на пътя. Не е тайна, поясни той, че тя не е в най-добро състояние.
"Аз видях, че има четири вида асфалт. На всеки път асфалтовата настилка трябва да удовлетворява определени качества. Те са много важни. Трябва да има добро сцепление, не трябва да има неравности, да няма вълни. Тя трябва да има качества и за товароносимост. Всичко това е много сложно и затова има стандарт за структурата на дадената настилка".
Различието в настилката показва нехомогенност, а имаме ли такава това е признак и предпоставка за загуба на устойчивост.
"Аз бях изумен от това, което ми показа "Пътна полиция". Има ли дъжд, безусловно имаме загуба на устойчивост на товарен автомобил, което буди огромно съмнение защо и как се получава това. Това е нашата задача".
Ако институциите прочетат експертизата, а те не правят това, за съжаление - те между редовете ще видят какво трябва да поправят. Денивелацията не е причина за липсата на устойчивост, заяви експертът.
"Този завой може да се преодолее с много висока скорост, ако настилката е добра. Проблемът не е и в денивелацията. Проблемът е в неравностите на настилката и образувани коловози".
Вдига се шум за няколко дни, говорим по медиите, след това всичко затихва, а институциите мълчат, добави професор Карапетков.
Явор Нотев заяви, че институциите са длъжни да поемат отговорност. Разказа, че от 2009 година заедно с проф. Станимир Петков посещават всеки един министър на правосъдието в опит да предложат именно такава. Добави, че в началото те имат желание за такава, но в последствие ентусиазмът угасва поради неразбиране на тематиката. Заяви, че проблемите са безброй - броят на експертите, тяхната квалификация, квалификацията на разследващите.
"Полагаме усилия, но това е капка в морето. Ако не е държавна политика - няма как да стане".
Виновни има, но те се търсят не там, където е същината на проблема, смята юристът. На мнение е че "по-евриният вариант е да има персонален отговорник - този, който е зад волана с оправданието, че не е спазено ограничението за скоростта". И след това забравата покрива всичко.
Още по темата
![]() |
1 | 2.07912 |
![]() |
1 | 2.30138 |
![]() |
10 | 3.9295 |
![]() |
100 | 4.65344 |
![]() |
1 | 1.76886 |
Последни новини
- 20:32 "Идва ми да крещя": Съпругата на Марин Маринов публикува един от последните му чатове
- 20:23 Хороскоп за понеделник, 7 април 2025 г.
- 20:20 Над 50 държави са се свързали с Тръмп в опит да преговарят за митата
- 20:16 Нападателят на метеоролозите избяга от психиатрията в Курило, рани двама полицаи
- 20:12 Бащата на Сияна: Държавата екзекутира публично детето ми
- 20:07 България с 5 медала на Световната купа в София, ансамбълът ни се реваншира със злато на ленти
- 19:36 Учителката от Пловдив, накарала дете да бърка в тоалетна, няма да бъде уволнена
- 19:25 Ще превърне ли Брюксел превъоръжаването в поредната катастрофа за Европа?