На този ден преди 130 г. България се свързва с европейската железопътна система
България 01.08.2018 16:49
Пътници и служители на НКЖИ и БДЖ танцуваха в сградата на Централната жп гара. Повод за това е навършването на 130 години, откакто е построено зданието на гарата и свързването ни с европейската железопътна система, предаде репортер на БГНЕС.
На хорото е и Валентин Славов, който работи за железниците от 1974 г.
„Днес танцувам, защото в първата неделя на август е празникът на железничарите. Железницата е романтиката в моя живот. На тази гара стъпих през 1974 г. когато беше открита сградата. Тя е свързана с младостта, училището, затова казвам, че тя е част от най-романтичния ми период. Тук на това място имаше ресторант, в който мина предбрачния ми период. На гарата срещнах жена си защото тогава железниците бяха много силни и масовия поток идваше чрез железниците тук. Тук беше средище на културата. Основният ресторант, чайна, интербар, тук за първи път през живота си гледах видео“, разказа за БГНЕС Славов.
Той каза, че днешното състояние на железниците олицетворяват състоянието, в което се намира държавата ни. Според него дотацията, която получава БДЖ не е достатъчна, за да бъде в този вид, който пътниците очакват, но вярва, че и това ще се случи.
Инж. Иван Гогев, който е ръководител на „Диагностика и нормативни документи“ на НКЖИ разказа с какво този ден е значим за българите.
„Днес е изключителен ден. Преди 130 години, през 1884 г. България става железопътна държава. Днес това е съпоставимо с присъединяване към семейството на космическите държави или към държавите от атомния алианс. В онези времена гарата е била хай-тек. Старото приемно здание, което влиза в експлоатация през 1884 г. е част от първия български голям железопътен проект и ж.п. пътната линия Цариброд – София – Вакарел. Изграждането на тази 95 км отсечка е част от връзката между Европа и Ориента, между Париж, Лондон и Константинопол“, обясни Гогев.
Той добави, че на 12.08.1888 г. на гарата тук пристига знаменитият влак „Ориент експрес“ от Париж, който на другия ден заминава за Истанбул.
„Това е първият ден, в който „Ориент експрес“ не пътува по море, а минава изцяло по суша. Сухопътната връзка между Европа и Константинопол се случва на 1.08.1885 г.“, уточни ръководителят.
Инж. Гогев подчерта, че през 1974 година на 15 април първата сграда на гарата е напълно разрушена.
„Първото приемно здание, което приема „Ориент експрес“ е проектирано от Антонин Колар, Богдан Прошек и Тодор Марков. В него доминират италиански ренесансовия мотиви както в интериора, така и в екстериора. Сградата много е приличала на гарата в Белград. Това е класическа симетрична сграда с дължина около 100 м. и ширина около 15 м. Всички екстри за онова време е притежавала нашата гара. В началото на 70-те години на миналия век войнстващия кубизъм помита онези стари ренесансови форми и на мястото на онази прекрасна сграда се появява този огромен паралелепипед със своята потискаща монотонност“, обясни Гогев.
С тъга отбеляза, че навремето столицата е притежавала цял комплекс от гари, които сега ги няма и дава пример с гара Сердика, която се е намирала на пл. „Възраждане“, но от години не съществува.
„Всички европейски възпитаници са развивали железопътното пространство на София в съответствие с европейските стандарти. Сега я няма и околовръстната жп линия. Идеята през 30-40 г. е била да стане вътрешен ринг на столицата и база за един бъдещ Sban, но това не се е случило“, отбеляза още той.
Въпреки упадъка на железниците днес, той вярва, че този вид транспорт неминуемо ще изживее своя ренесанс в най-скоро време. /БГНЕС
На хорото е и Валентин Славов, който работи за железниците от 1974 г.
„Днес танцувам, защото в първата неделя на август е празникът на железничарите. Железницата е романтиката в моя живот. На тази гара стъпих през 1974 г. когато беше открита сградата. Тя е свързана с младостта, училището, затова казвам, че тя е част от най-романтичния ми период. Тук на това място имаше ресторант, в който мина предбрачния ми период. На гарата срещнах жена си защото тогава железниците бяха много силни и масовия поток идваше чрез железниците тук. Тук беше средище на културата. Основният ресторант, чайна, интербар, тук за първи път през живота си гледах видео“, разказа за БГНЕС Славов.
Той каза, че днешното състояние на железниците олицетворяват състоянието, в което се намира държавата ни. Според него дотацията, която получава БДЖ не е достатъчна, за да бъде в този вид, който пътниците очакват, но вярва, че и това ще се случи.
Инж. Иван Гогев, който е ръководител на „Диагностика и нормативни документи“ на НКЖИ разказа с какво този ден е значим за българите.
„Днес е изключителен ден. Преди 130 години, през 1884 г. България става железопътна държава. Днес това е съпоставимо с присъединяване към семейството на космическите държави или към държавите от атомния алианс. В онези времена гарата е била хай-тек. Старото приемно здание, което влиза в експлоатация през 1884 г. е част от първия български голям железопътен проект и ж.п. пътната линия Цариброд – София – Вакарел. Изграждането на тази 95 км отсечка е част от връзката между Европа и Ориента, между Париж, Лондон и Константинопол“, обясни Гогев.
Той добави, че на 12.08.1888 г. на гарата тук пристига знаменитият влак „Ориент експрес“ от Париж, който на другия ден заминава за Истанбул.
„Това е първият ден, в който „Ориент експрес“ не пътува по море, а минава изцяло по суша. Сухопътната връзка между Европа и Константинопол се случва на 1.08.1885 г.“, уточни ръководителят.
Инж. Гогев подчерта, че през 1974 година на 15 април първата сграда на гарата е напълно разрушена.
„Първото приемно здание, което приема „Ориент експрес“ е проектирано от Антонин Колар, Богдан Прошек и Тодор Марков. В него доминират италиански ренесансовия мотиви както в интериора, така и в екстериора. Сградата много е приличала на гарата в Белград. Това е класическа симетрична сграда с дължина около 100 м. и ширина около 15 м. Всички екстри за онова време е притежавала нашата гара. В началото на 70-те години на миналия век войнстващия кубизъм помита онези стари ренесансови форми и на мястото на онази прекрасна сграда се появява този огромен паралелепипед със своята потискаща монотонност“, обясни Гогев.
С тъга отбеляза, че навремето столицата е притежавала цял комплекс от гари, които сега ги няма и дава пример с гара Сердика, която се е намирала на пл. „Възраждане“, но от години не съществува.
„Всички европейски възпитаници са развивали железопътното пространство на София в съответствие с европейските стандарти. Сега я няма и околовръстната жп линия. Идеята през 30-40 г. е била да стане вътрешен ринг на столицата и база за един бъдещ Sban, но това не се е случило“, отбеляза още той.
Въпреки упадъка на железниците днес, той вярва, че този вид транспорт неминуемо ще изживее своя ренесанс в най-скоро време. /БГНЕС
CHF | 1 | 2.09763 |
GBP | 1 | 2.34329 |
RON | 10 | 3.92997 |
TRY | 100 | 5.38766 |
USD | 1 | 1.86358 |
Последни новини
- 15:46 Медведев: Джо "Ходещият труп" иска да даде ядрени оръжия на Киев. Това е обявяване на война!
- 15:37 Пробивът на руснаците при Велика Новоселка ще отприщи ефект на доминото по целия фронт в Украйна
- 15:27 Пентагонът не вижда признаци на присъствие на севернокорейски войници в Украйна
- 15:19 Директорът на ФСБ предупреди страните от ОНД: Очаквайте "изненади" в последните дни на Байдън
- 15:10 Евродепутати с предупреждение: Има опасност от Трета световна война
- 15:02 Главният федерален прокурор на Манхатън се оттегля от поста преди Тръмп да встъпи в длъжност
- 14:53 Лавров: НАТО захвърли всякакво благоприличие, обсъждайки превантивни удари срещу Русия
- 14:48 Блокираха преговорите за присъединяване на Сърбия в ЕС