
България 25.03.2025 12:42 Снимка: ДНЕС+
Министър Вълчев: Трябва да направим визия за промяна в учебните програми по литература
Убеден съм, че можем да освободим пространство за нова литература, но без да жертваме класическата, каза той
Трябва да направим визия за промяна в учебните програми по литература. Убеден съм, че можем да освободим пространство за нова литература, но без да жертваме класическа литература. Това каза министърът на образованието и науката Красимир Вълчев на кръглата маса „Литературата не е музей“, организирана от Факултета по славянски филологии в Софийския университет "Св. Климент Охридски".
Ако имаме достатъчно литературни произведения и учене на литература за формиране на национално самосъзнание, трябва да добавим повече съвременна литература, заяви образователният министър.
Той каза, че литературата от всички предмети е най-мощният инструмент за две основни неща - за формирането на национално самосъзнание и за развиването на най-широк комплекс от умения, необходими за пълноценна, житейска, личностна реализация на децата в 21-ви век. И ние трябва да подчиним на тези две цели обучението по литература.
Преди месец и половина публикувахме концепция за промяна в учебните програми и тази концепция е обща, припомни министър Вълчев.
Той отбеляза, че литературата възпитава едни от най-важните умения, но и най-широкият комплекс от умения, и комуникативни, и езикови, и когнитивни, и критично мислене. Това са всички умения на 21-ви век и трябва чрез литературата да се опитаме да формираме този по-широк набор от компетентности у децата.
Ако гледаме през учебната програма по литература, имаме доминация на класическата, на българската литература, но през учебния план ще видим друго. В учебния план и в националната информационна система на Министерството на образованието и науката часовете в гимназиален етап по различните предмети показват, че най-много са часовете по чужд език. Чуждоезиковият профил е с 36 процента, но имаме много малко ученици, които са избрали профил български език - към 3-4 процента. От останалите паралелки - три четвърти са с разширено и интензивно изучаване на език, каза министър Вълчев. Той отбеляза, че "сме подчинили нашата образователна система много повече на това учениците да знаят чужд език и сме стеснили пространството за български език, за обществени и природни науки, за математика".
Можем да балансираме образователната си система и да освободим повече пространство за литературата, и за чуждоезиковата литература, защото съвременната българска и чуждоезикова литература може да даде на учениците този широк микс от компетентности, да провокира интереса им за четене, любопитството към света и да ги направи по-знаещи и по-можещи хора. Акцентът ни не е само върху математиката и природните науки. Вярвам, че, ако дадем по-широката хуманитарна основа на децата, ще ги направим по-пригодни за света и за десетилетията, в които те ще живеят. Днешните студенти ще бъдат активни и през 2070 г., и следващите десетилетия ще са свързани с взаимодействията на хора и алгоритми, и солидната хуманитарна основа е необходима за всяка професия, каза министър Красимир Вълчев.
Още по темата
![]() |
1 | 2.04928 |
![]() |
1 | 2.33775 |
![]() |
10 | 3.93084 |
![]() |
100 | 4.7551 |
![]() |
1 | 1.80694 |
Последни новини
- 20:51 "Майкъл Уолц си взе поука". Тръмп защити съветника си
- 20:50 САЩ: Постигнахме споразумение с Русия и Украйна за спиране на огъня в Черно море
- 19:27 С конкурс избират най-красиво оформените градинки във Варна
- 19:18 Космическият телескоп "Джеймс Уеб" засне раждането на звезда
- 19:09 Наистина ли трябва да перем спортните дрехи след всяко носене
- 19:01 МЗХ: Няма забрана за продажбата на мед чрез куриерски фирми
- 18:54 Новата „Снежанка“ с рейтинг 1.9/10 в IMDB
- 18:48 На 26 март затварят за час и половина едното платно до Паметника на Осми приморски полк