Спомен отпреди 80 години: Открит е железният мост във Варна
Варна<+> 28.05.2019 12:35
На 28 май 1939 г., след двугодишен строеж, тържествено е открит първият железен мост с подвижна конструкция, свързващ Варна с днешния квартал „Аспарухово“.
При откриването слово произнася главният директор на Българските държавни железници инженер Б. Колчев, а освещаването извършва Варненският и Великопреславски митрополит Йосиф. Гости на събитието са министри и политически дейци, припомнят от Военноморския музей в морската столица.
Изграждането на моста се предприема, тъй като временното понтонно съоръжение над канала „море - езеро“ вече не е в състояние да поеме нарасналия трафик между двата бряга. Започнат още през май 1937 г., железният мост е проектиран за канал с ширина от 100 метра и среден отвор от 30 метра.
Подвижната част, т. нар. клапа, се повдига само за две минути и половина, когато се налага преминаването на кораб с по-голяма височина. През ноември 1938 г. мостовото съоръжение е завършено, по него е прокарана и жп линия, водеща до тогавашните петролни резервоари.
Наречен „Аспарухов“, новият мост изпълнява функциите си до 28 януари 1975 г., когато преминаващият през канала съветски кораб „Павел Постишев“ се блъсва в него и го поврежда. Мостът съществува и днес, но вече без повдигащата се средна секция, и все още осъществява връзката по суша между град Варна и островната зона. /dariknews.bg
При откриването слово произнася главният директор на Българските държавни железници инженер Б. Колчев, а освещаването извършва Варненският и Великопреславски митрополит Йосиф. Гости на събитието са министри и политически дейци, припомнят от Военноморския музей в морската столица.
Изграждането на моста се предприема, тъй като временното понтонно съоръжение над канала „море - езеро“ вече не е в състояние да поеме нарасналия трафик между двата бряга. Започнат още през май 1937 г., железният мост е проектиран за канал с ширина от 100 метра и среден отвор от 30 метра.
Подвижната част, т. нар. клапа, се повдига само за две минути и половина, когато се налага преминаването на кораб с по-голяма височина. През ноември 1938 г. мостовото съоръжение е завършено, по него е прокарана и жп линия, водеща до тогавашните петролни резервоари.
Наречен „Аспарухов“, новият мост изпълнява функциите си до 28 януари 1975 г., когато преминаващият през канала съветски кораб „Павел Постишев“ се блъсва в него и го поврежда. Мостът съществува и днес, но вече без повдигащата се средна секция, и все още осъществява връзката по суша между град Варна и островната зона. /dariknews.bg
CHF | 1 | 2.09763 |
GBP | 1 | 2.34329 |
RON | 10 | 3.92997 |
TRY | 100 | 5.38766 |
USD | 1 | 1.86358 |
Последни новини
- 21:22 Хороскоп за вторник, 26 ноември 2024 г.
- 19:41 Задържаха над 300 мигранти в пустиня в Либия
- 19:29 Туристически кораб потъна в Червено море, 17 са в неизвестност
- 19:15 Румънският премиер отпада от надпреварата за президент
- 19:02 В САЩ виждат Хонконг като център за нарушения на американските санкции
- 18:49 Проливни дъждове увеличават страданията в Газа
- 18:36 Слави Трифонов: Борисов премиер, Атанасов шеф на НС - твърдо не!
- 18:24 Доналд Тръмп гони трансджендър войниците от американската армия