Снежана Стоянова, управител на ЦСРИ за деца от малцинствен произход: Примерът мотивира повече от сан

Варна<+> 25.04.2015 09:45

Център за социална рехабилитация и интеграция” на деца от малцинствен произход към Фондация „Владиславово” функционира от 2008 г. Капацитетът е 80 места, като услугата се предоставя в два административни района на гр. Варна – „Аспарухово” и „Одесос”. Потребители на услугата са деца от малцинствен произход от община Варна. Работи се с деца, живеещи в семейства в риск – социално слаби и неграмотни и живеещи на прага на бедността; деца от семейства с един родител и такива настанени за отглеждане в семействата на свои близки. Голяма част от потребителите са застрашени от отпадане от училище или вече отпаднали, има и такива, за които има риск да не започнат да посещават училище.

- Г-жо Стоянова, преди броени дни от СБУ алармираха, че половината от ромскитe деца не посещават учебно заведение, това ли е основният проблем пред интеграцията на ромите?

- Не ми е известно на каква база са изчислени тези проценти – и аз прочетох в медиите, че според учителския синдикат 28 процента от ромските деца изобщо не са прекрачвали прага на учебно заведение, а 21, 5 процента са учили едва до четвърти-пети клас и са напуснали преди да завършат основното си образование. Дори и да са завишени тези данни или да се отнасят за райони с нисък социален статус, сами по себе си са обезпокоителни. Във Варна проблемите не са с такава дълбочина, но и тук са основополагащи. И не са отвчера. Нашите наблюдения сочат, че второ, трето поколение неграмотни роми не могат да придобият професия, неконкурентни са на пазара на труда, разчитат на социално подпомагане. Заради липса на средства и поради инертността на традициите децата им също копират техния социален модел. Затова мнението на авторите на проекта още при създаването на центъра е, че работа с тези деца трябва да започне година- две преди възрастта за постъпване в образователната система. Безспорна е необходимостта да излязат от семейната среда и да опознаят живота извън обичайното им обкръжение. Практиката ни показва, че деца, които не познават живота в извънсемейна и в учебна среда, се интегрират много по-трудно в училище и остават в него много по-кратко време, отколкото другите им връстници. Това се отнася не само за децата от ромски произход, но и за всички, които не познават нормите на обществения живот, понеже не са участвали в подходящи за възрастта им социални формирования.

- Коя е подходящата възраст?

- Колкото по-рано, толкова по-добре. В началото работехме с 5 и 6-годишни деца, когато все още не беше задължително посещаването на предучилищни занятия. Седем години след началото на проекта сме снижили границата до 4-годишните и резултатите са обнадеждаващи. Убедени сме, че с децата трябва да се работи от ранна възраст. Работим, разбира се, и с по-големи деца, там също има сериозни проблеми – не само отпадането от училище, но и проблеми с поведението, ранни бракове.

- Защо санкциите са неефективни, когато става дума за задържане на децата в класните стаи?

- Не само в тези случаи санкцията не води до желания ефект. По-продуктивна във всяка социална дейност е превенцията, ако щете по-евтино на обществото е. Но най-мотивиращ е примерът - само за последните 2-3 години благодарение на усилията на екипа повече от 200 деца влязоха в класните стаи, като някои от тях бяха пропуснали една или повече учебни години. Колегите мотивират родителите да записват децата си не просто в близки до домовете им училища, а там, където децата биха се развивали според интересите и уменията си – хореографски, музикални, спортни паралелки. По този начин се преодолява сегрегацията и се променя социалния модел на децата и семействата им. Напоследък работим много активно със СОУ „Любен Каравелов” в кв. „Аспарухово”, където се предлагат вечерна и самостоятелна форма на обучение и това е възможност за родителите на нашите потребители да получат образование. Много ме радва желанието, което наблюдавам у някои родители, които са останали неграмотни, и те да постъпят в училище.

- Как набирате участници в програмите на центъра?

- В първите години с масирана рекламна стратегия. Сега най-силната ни реклама е популярността ни, тя вече работи за нас. Пак защото примерът е мотивиращ фактор голяма част от желаещите да посещават центъра са братя и сестри или близки родственици на преминали през програмата деца. Техният добър старт в училище е достатъчно условие родителите да доведат в центъра и по-малките. Трябва да отбележа, че услугите ни са напълно безплатни за потребителите, финансират се от Социалната програма на Община Варна. Освен това никога не връщаме кандидати. Капацитетът ни е 80 места, но винаги го надвишаваме. Центърът е на адрес ул.”Мануш войвода”№11 и ул.”Лерин”№10, телефоните за връзка с нас са 052/950 463, 052/919 779 и 0882/ 330 006.

- Върху какво още освен образователни потребности се фокусира работата на центъра?

- Програмата включва педагогически и арттерапевтични занимания, здравни грижи, психологическа и логопедична помощ, социални консултации. Много важно е да се преодолее социалната занемареност, която води до познавателни дефицити и оттам до обучителни трудности. Невладеенето на български език не само от децата, но и от родителите им е сериозен проблем, но по-тревожен е фактът, че на възраст 4–6 години децата не познават частите на човешкото тяло, нямат добра координация на движенията, не са изградени понятия за семейство, не умеят да се самопредставят, не знаят възрастта си и адреса си, нямат изградени хигиенни навици. Голяма част от децата нямат каквито и да било социални контакти извън близкия семеен кръг и не могат да общуват адекватно с непознати връстници и възрастни. Всичките ни усилия са насочени към преодоляването на тези дефицити, за да може детето когато постъпи в училище, да е адекватно на изискванията на образователната система.

- Търсите ли съдействие от ръководствата на училищата?

- Разбира се, ние работим в сътрудничество с различни институции – училища, РИО, ОЗД, лични лекари, други медицински специалисти. Но всъщност по-често се налага директорите на училищата да търсят нас за подкрепа. Екипите ни са обучени за работа на терен и за работа с малцинствени общности, имаме авторитет сред потребителите, използваме различни подходи и техники за мотивация на децата и на родителите им, така че в крайна сметка да постигнем целта, заложена в мотото на нашия център – „Образованите деца – интегрирани личности”.




CHF CHF 1 2.10939
GBP GBP 1 2.35062
RON RON 10 3.92997
TRY TRY 100 5.43683
USD USD 1 1.87844