Силата на арттерапията при работата с деца
Варна<+> 23.11.2016 10:07
В „Център за социална рехабилитация и интеграция“ на деца в неравностойно положение към Фондация „Владиславово“ основно място заема арттерапевтичната дейност.
Арттерапевтът подкрепя работата на психолога и социалния работник, като работи по програма за придобиване и развиване на приложни умения и попълване на дефицити при децата. Арттерапевтичната работа е с основна насоченост подобряване на психоемоционалното състояние на децата и осъществяването на невербална комуникация между специалистите и детето.
В ЦСРИ тя се провежда на групови и индивидуални занимания. Изгражда приложни умения, насърчава и развива креативността и спонтанността като изразни средства. Спомага за психомоторното развитие на децата, себепознанието, разрешаване на проблеми и емоционални конфликти, понижава тревожността, подобрява самооценката и развива фината моторика. Това е метод, който развива творческото мислене, изгражда усет към художествената стойност на различни предмети.
Основните видове арттерапия в ЦСРИ за деца в неравностойно положение са занимателна арттерапия, при която чрез използване на различни дейности от приложно-художествен характер се създават приятни емоции, отвлича се вниманието от проблемите и трудностите.
Обхваща различни изобразителни дейности - изработване на художествени предмети, рисуване с акварел, темперна боя, смесена техника, декориране чрез комбиниране на разнородни елементи; изработване на живописни изделия и декоративни изделия.
Използва се и конструктивна дейност - моделиране на предмети от хартия, картон, природни и подръчни материали, предмети от цветно тесто и предмети от околната среда. Освен това децата правят апликации на пейзажи, килимче от цветя и листа и др., изработват пана от природни и текстилни материали; колажи; работят с пластелин и глина, оформят интериор с интересни природни форми /клонки, камъни, миди, мъхове и др./.
Друг вид артерапия е музикотерапията и терапия чрез танци – спомага се подобряване на общуването, отпуска се психофизичното напрежение, преодолява се дефицита на емоционални и естетични преживявания.
При възможност за децата се организират посещения на музеи, галерии, художествени и други изложби. В резултат се постига развиване на творческите способности, сръчност, въображение и образно мислене, възпитание в естетическо отношение към действителността и духовно обогатяване; преодоляване на емоционални кризи.
В ЦСРИ има случай, при които арттерапевтът консултира и насочва родителите на деца с артистични заложби към различни школи и центрове за развитие на потенциала им.
В сферата на социалните дейности арттерапията има по-скоро възпитателна, отколкото терапевтична функция.
В случая тя се прилага като превенция за решаване на емоционални и психологически проблеми, преодоляване на кризи и трудности в развитието – дава се социално приемлив изход на агресивността, възстановява се душевното равновесие и се постигат положителни промени в поведението.
Стела Кирякова – арттерапевт
Иванка Атанасова - психолог
Арттерапевтът подкрепя работата на психолога и социалния работник, като работи по програма за придобиване и развиване на приложни умения и попълване на дефицити при децата. Арттерапевтичната работа е с основна насоченост подобряване на психоемоционалното състояние на децата и осъществяването на невербална комуникация между специалистите и детето.
В ЦСРИ тя се провежда на групови и индивидуални занимания. Изгражда приложни умения, насърчава и развива креативността и спонтанността като изразни средства. Спомага за психомоторното развитие на децата, себепознанието, разрешаване на проблеми и емоционални конфликти, понижава тревожността, подобрява самооценката и развива фината моторика. Това е метод, който развива творческото мислене, изгражда усет към художествената стойност на различни предмети.
Основните видове арттерапия в ЦСРИ за деца в неравностойно положение са занимателна арттерапия, при която чрез използване на различни дейности от приложно-художествен характер се създават приятни емоции, отвлича се вниманието от проблемите и трудностите.
Обхваща различни изобразителни дейности - изработване на художествени предмети, рисуване с акварел, темперна боя, смесена техника, декориране чрез комбиниране на разнородни елементи; изработване на живописни изделия и декоративни изделия.
Използва се и конструктивна дейност - моделиране на предмети от хартия, картон, природни и подръчни материали, предмети от цветно тесто и предмети от околната среда. Освен това децата правят апликации на пейзажи, килимче от цветя и листа и др., изработват пана от природни и текстилни материали; колажи; работят с пластелин и глина, оформят интериор с интересни природни форми /клонки, камъни, миди, мъхове и др./.
Друг вид артерапия е музикотерапията и терапия чрез танци – спомага се подобряване на общуването, отпуска се психофизичното напрежение, преодолява се дефицита на емоционални и естетични преживявания.
При възможност за децата се организират посещения на музеи, галерии, художествени и други изложби. В резултат се постига развиване на творческите способности, сръчност, въображение и образно мислене, възпитание в естетическо отношение към действителността и духовно обогатяване; преодоляване на емоционални кризи.
В ЦСРИ има случай, при които арттерапевтът консултира и насочва родителите на деца с артистични заложби към различни школи и центрове за развитие на потенциала им.
В сферата на социалните дейности арттерапията има по-скоро възпитателна, отколкото терапевтична функция.
В случая тя се прилага като превенция за решаване на емоционални и психологически проблеми, преодоляване на кризи и трудности в развитието – дава се социално приемлив изход на агресивността, възстановява се душевното равновесие и се постигат положителни промени в поведението.
Стела Кирякова – арттерапевт
Иванка Атанасова - психолог
CHF | 1 | 2.10939 |
GBP | 1 | 2.35062 |
RON | 10 | 3.92997 |
TRY | 100 | 5.43683 |
USD | 1 | 1.87844 |
Последни новини
- 19:34 Haй-cĸъпият пpoдaдeн дoceгa пpeдмeт, cвъpзaн c пoтънaлия "Tитaниĸ"
- 19:21 10-те най-опасни летища в света - три от тях са в Европа
- 19:09 Тодор Тагарев нарече Русия непряка "военна заплаха" за България
- 18:56 Кой опита да отвлече български посланик в Йемен: провалена оръжейна сделка зад опита за покушение
- 18:43 Путин и Ердоган обсъдиха търговията и икономическото сътрудничество
- 18:31 Загинал и ранени при експлозия на граната на парти в Хърватия
- 18:19 Тома Биков с нова книга: Руската концепция за многополюсен свят изглежда все по-възможна
- 18:06 Президентът Румен Радев: След 40-годишно прекъсване у нас отново ще се обучават виетнамски летци