Силата на арттерапията при работата с деца

Варна<+> 23.11.2016 10:07

В „Център за социална рехабилитация и интеграция“ на деца в неравностойно положение към Фондация „Владиславово“ основно място заема арттерапевтичната дейност.

Арттерапевтът подкрепя работата на психолога и социалния работник, като работи по програма за придобиване и развиване на приложни умения и попълване на дефицити при децата. Арттерапевтичната работа е с основна насоченост подобряване на психоемоционалното състояние на децата и осъществяването на невербална комуникация между специалистите и детето.

В ЦСРИ тя се провежда на групови и индивидуални занимания. Изгражда приложни умения, насърчава и развива креативността и спонтанността като изразни средства. Спомага за психомоторното развитие на децата, себепознанието, разрешаване на проблеми и емоционални конфликти, понижава тревожността, подобрява самооценката и развива фината моторика. Това е метод, който развива творческото мислене, изгражда усет към художествената стойност на различни предмети.

Основните видове арттерапия в ЦСРИ за деца в неравностойно положение са занимателна арттерапия, при която чрез използване на различни дейности от приложно-художествен характер се създават приятни емоции, отвлича се вниманието от проблемите и трудностите.

Обхваща различни изобразителни дейности - изработване на художествени предмети, рисуване с акварел, темперна боя, смесена техника, декориране чрез комбиниране на разнородни елементи; изработване на живописни изделия и декоративни изделия.

Използва се и конструктивна дейност - моделиране на предмети от хартия, картон, природни и подръчни материали, предмети от цветно тесто и предмети от околната среда. Освен това децата правят апликации на пейзажи, килимче от цветя и листа и др., изработват пана от природни и текстилни материали; колажи; работят с пластелин и глина, оформят интериор с интересни природни форми /клонки, камъни, миди, мъхове и др./.

Друг вид артерапия е музикотерапията и терапия чрез танци – спомага се подобряване на общуването, отпуска се психофизичното напрежение, преодолява се дефицита на емоционални и естетични преживявания.

При възможност за децата се организират посещения на музеи, галерии, художествени и други изложби. В резултат се постига развиване на творческите способности, сръчност, въображение и образно мислене, възпитание в естетическо отношение към действителността и духовно обогатяване; преодоляване на емоционални кризи.

В ЦСРИ има случай, при които арттерапевтът консултира и насочва родителите на деца с артистични заложби към различни школи и центрове за развитие на потенциала им.
В сферата на социалните дейности арттерапията има по-скоро възпитателна, отколкото терапевтична функция.

В случая тя се прилага като превенция за решаване на емоционални и психологически проблеми, преодоляване на кризи и трудности в развитието – дава се социално приемлив изход на агресивността, възстановява се душевното равновесие и се постигат положителни промени в поведението.

Стела Кирякова – арттерапевт
Иванка Атанасова - психолог


CHF CHF 1 2.10939
GBP GBP 1 2.35062
RON RON 10 3.92997
TRY TRY 100 5.43683
USD USD 1 1.87844