Варна<+> 12.09.2023 14:41 Снимка: ДНЕС+
Магистрала от Варна до Бургас може да започне да се строи най-рано през 2025 г.
Няма да тръгва от Аспаруховия мост, а от село Слънчево, ще бъде до 50 километра западно от брега, свързват я с “Хемус” и “Тракия”
Строежът на магистрала “Черно море”, която да свърже Варна с Бургас, може да започне през 2025 г. Това каза регионалният министър Андрей Цеков в отговор на депутатски въпрос. Дотогава на основата на сегашния идеен проект, който в момента се съгласува с екоминистерството, ще има готов технически проект, ще е ясно трасето и какви средства са необходими за отчуждавания и строеж. Най-вероятно е аутобанът да се финансира от държавния бюджет, гласи отговорът на министъра.
Обществената поръчка за изготвянето на идеен проект бе обявена преди близо три години, но готовият не е показван публично досега. В същото време от кореспонденцията между пътната агенция и Министерството на околната среда и водите, с която “24 часа” разполага, се вижда, че първоначалната идея откъде точно ще минава тази магистрала, значително се е видоизменила. Всъщност са изготвени не един, а 7 проекта, но басейнова дирекция “Черно море”, общините, през чиято територия ще минава магистралата, и самото екоминистерство са направили толкова много възражения, че от седемте са останали само два, които не се различават съществено помежду си.
На първо място, е изоставена идеята магистралата да тръгва от Аспаруховия мост във Варна, както се е смятало през 80-те години на миналия век, когато е изграждан мостът. Началната точка на “Черно море” ще е на двайсетина километра преди влизане в морската ни столица по магистрала “Хемус”, около малкото село Слънчево, където ще се прави пътен възел.
Оттам магистралата се спуска на юг, но много малка част от трасето ѝ е разположена непосредствено до морския бряг – чак при Обзор. След това “Черно море” отново тръгва на запад от сегашния път, като на някои места върви на около 40 и дори 50 километра от морския бряг. Накрая свършва не точно в бургаския квартал “Сарафово”, както се предвиждаше, а в отдалеченото на около 30 км от града село Ветрен, покрай което ще се прави пътен възел с магистрала “Тракия”.
Всички тези промени са били направени, за да се избегнат многобройните защитени територии и защитени зони по “Натура 2000”. Независимо от това екоминистерството е възразило, че в двата останали варианта, които се считат за най-приемливи, отново има минаване през 11 защитени зони по “Натура” и през една защитена територия - Побити камъни, в която има природна забележителност.
Другите забележки са, че минава близо до пристанището за горива в Белослав, което се счита за обект с висок рисков потенциал.
Тази процедура не е Оценка за въздействие върху околната среда, а предварително съгласуване и пътната агенция ще трябва да изпълни куп изисквания. Част от тях са например да представи предварително информация откъде ще минават строителните материали и временните пътища за техниката, къде ще бъде струпана изкопаната земна маса и др./24 часа
Още по темата
CHF | 1 | 2.09763 |
GBP | 1 | 2.34329 |
RON | 10 | 3.92997 |
TRY | 100 | 5.38766 |
USD | 1 | 1.86358 |
Последни новини
- 21:12 Хороскоп за сряда, 27 ноември 2024 г.
- 19:31 Перспективата за примирие в Ливан кара жителите на Газа да се чувстват изоставени
- 19:18 ВАС отхвърли жалбата на АИКБ срещу увеличението на минималната заплата
- 19:06 Ограничават движението в тунел "Топли дол" на АМ "Хемус" за четири часа тази нощ
- 18:54 КС допусна преброяване на бюлетините в 1777 избирателни секции
- 18:43 Пускат 3-и и 4-ти блок на ТЕЦ "Марица Изток 3" за първите три месеца на 2025 г.
- 18:31 Британският туристически министър отказала среща с Евтим Милошев поради „различия в ранга“
- 18:19 Йотова: Търпението ни като избиратели не е безкрайно