Крис Катена: ""Уестсайдска история" не е обикновено развлечение, а послание."
Варна<+> 16.10.2019 11:46
Дни преди премиерата на мюзикъла "Уестсайдска история"на Ленард Бърнстейн по "Ромео и Жулиета" на Шекспир във Варна испанският режисьор Крис Катена разказва пред Виолета Тончева за перспективата си към бродуейската суперуспешна класика и за работата си над варненската постановка.
Интересът към „Уестсайдска история“, вдъхновена от шедьовъра на Шекспир „Ромео и Жулиета“, не престава, откакто мюзикълът на Ленард Бърнстейн се поставя за пръв път на Бродуей (1959). Едноименният филм на Джером Робинс с Натали Ууд печели 10 награди „Оскар“ и 3 награди „Златен глобус“ (1961). Филмът, получил статут на културно наследство, се съхранява в Националния филмов регистър към Библиотеката на Конгреса на САЩ (1997).
- След толкова много прочити, какво искате Вие да кажете с варненската постановка на „Уестсайдска история“?
- Искам публиката да разбере, че това не е просто мюзикъл, каквито са повечето творби в този жанр. И това е така, защото говорим за любовна история по „Ромео и Жулиета“, но в модерен вариант. Не ни занимават враждуващите фамилии Монтеки и Капулети, а съперничеството между двете нюйоркски банди „Акулите“ – бели американци и „Ракетите“ – пуерторикански имигранти. Пламналата любов между Мария и Тони, представители на двете етно групировки, усилва напрежението и обрича връзката на влюбените. Ние навлизаме много дълбоко в този сюжет и правим дисекция на съвременното общество. Показваме гледните точки на различните култури и етноси, които съжителстват в големия град и разкриваме лицата на дискриминацията в днешни дни. Ето защо „Уестсайдска история“ не бива да се възприема като обикновено развлечение, а като послание. Посланието да бъдем толерантни, да отхвърляме всякаква дискриминация, да не злоупотребяваме със своите права и да зачитаме правата на другите, различните от нас.
- Как мотивирате артистите да следват режисьорската концепция?
- Насърчавам участниците да бъдат активни партньори и винаги очаквам от тях нови идеи. За мен е важно да разбера какъв човек стои срещу мен и как се отнася към образа, който трябва да изгради. Творческата задача на режисьора е именно тази – да персонализира героя чрез артиста и да го насочи към вярното пресъздаване на образа. Артистът ще се справи съобразно способностите си и много често се случва той да поднесе много по-вълнуващи решения от тези на режисьора. Затова аз се доверявам на артистите, а тук във Варна се натъкнах на невероятни таланти, някои от тях са просто блестящи. Щастлив съм да работя с тях. Чувствам се като човек, който вижда своята рожба, вижда резултата от своя труд.
- Държите артистите в „Уестсайдска история“ да съответстват по възраст на своите персонажи. Това е предимство, но може да бъде и недостатък...
- „Уестсайдска история“ е забележително произведение и като музика и като танци. За да участваш в този мюзикъл, трябва да можеш и двете – да бъдеш добър певец и добър танцьор. Разбира се, в музикалния театър е задължително да си професионалист, независимо от възрастта. Разликата се състои в това, че когато притежаваш дългогодишен професионален опит, си като изписана книга с много страници, а когато си млад, все още не си събрал достатъчно опит и си като бяла книга, в която режисьорът може лесно да пише. Във всеки случай, това е сложна работа, чийто успех зависи от индивидуалните занимания с конкретния артист.
Има един знаменит запис на “Уестсайдска история” от 1985 г., с участието на Хосе Карерас, Кири Те Канава и други големи оперни певци, дирижиран от самия Бърнстейн, след който мнозина мислеха, че „Уестсайдска история“ е опера. Но не е опера, а мюзикъл с много действие, много диалози и сериозна хореографска партитура.
- Като креативен автор на съвременна хореография Надя Димокова трябва да се чувства в „Уестсайдска история“ в своя територия.
- О, да. Когато се запознах с нея, я попитах дали е готова да следва моите идеи, дори да са странни, а тя отговори: Само ми кажете какво целите и аз ще се опитам да измисля нещо много специално и съвсем различно от обичайното. Надя върши невероятна работа и аз й се доверявам напълно.
Тук непременно искам да кажа няколко думи и за сценографката Нела Стоянова. Тя е изключителен художник, на който безкрайно се възхищавам. Щастлив съм да работя с екип от толкова даровити артисти върху „Уестсайдска история“. Знам, че крайният резултат ще бъде фантастичен. Още повече, че диригент постановчик е Alexander Frey, диригент, пианист и композитор от световна класа, обиколил всички престижни сцени, известен, освен всичко останало, и с перфектните записи на пиано циклите и мюзикъла „Уестсайдска история“ от Бърнстейн.
Премиерата на "Уестсайдска история" във Варна е на 24 и 25 октомври 2019, 19.00, Основна сцена. Режисьор Антониу Замфир. Асистент режисьор Крис Катена. Диригент-постановчик Александър Фрай (24.10), Кръстин Настев (25.10). Сценография и костюми Нела Стоянова. Хореография Надя Димокова. /moreto.net
Интересът към „Уестсайдска история“, вдъхновена от шедьовъра на Шекспир „Ромео и Жулиета“, не престава, откакто мюзикълът на Ленард Бърнстейн се поставя за пръв път на Бродуей (1959). Едноименният филм на Джером Робинс с Натали Ууд печели 10 награди „Оскар“ и 3 награди „Златен глобус“ (1961). Филмът, получил статут на културно наследство, се съхранява в Националния филмов регистър към Библиотеката на Конгреса на САЩ (1997).
- След толкова много прочити, какво искате Вие да кажете с варненската постановка на „Уестсайдска история“?
- Искам публиката да разбере, че това не е просто мюзикъл, каквито са повечето творби в този жанр. И това е така, защото говорим за любовна история по „Ромео и Жулиета“, но в модерен вариант. Не ни занимават враждуващите фамилии Монтеки и Капулети, а съперничеството между двете нюйоркски банди „Акулите“ – бели американци и „Ракетите“ – пуерторикански имигранти. Пламналата любов между Мария и Тони, представители на двете етно групировки, усилва напрежението и обрича връзката на влюбените. Ние навлизаме много дълбоко в този сюжет и правим дисекция на съвременното общество. Показваме гледните точки на различните култури и етноси, които съжителстват в големия град и разкриваме лицата на дискриминацията в днешни дни. Ето защо „Уестсайдска история“ не бива да се възприема като обикновено развлечение, а като послание. Посланието да бъдем толерантни, да отхвърляме всякаква дискриминация, да не злоупотребяваме със своите права и да зачитаме правата на другите, различните от нас.
- Как мотивирате артистите да следват режисьорската концепция?
- Насърчавам участниците да бъдат активни партньори и винаги очаквам от тях нови идеи. За мен е важно да разбера какъв човек стои срещу мен и как се отнася към образа, който трябва да изгради. Творческата задача на режисьора е именно тази – да персонализира героя чрез артиста и да го насочи към вярното пресъздаване на образа. Артистът ще се справи съобразно способностите си и много често се случва той да поднесе много по-вълнуващи решения от тези на режисьора. Затова аз се доверявам на артистите, а тук във Варна се натъкнах на невероятни таланти, някои от тях са просто блестящи. Щастлив съм да работя с тях. Чувствам се като човек, който вижда своята рожба, вижда резултата от своя труд.
- Държите артистите в „Уестсайдска история“ да съответстват по възраст на своите персонажи. Това е предимство, но може да бъде и недостатък...
- „Уестсайдска история“ е забележително произведение и като музика и като танци. За да участваш в този мюзикъл, трябва да можеш и двете – да бъдеш добър певец и добър танцьор. Разбира се, в музикалния театър е задължително да си професионалист, независимо от възрастта. Разликата се състои в това, че когато притежаваш дългогодишен професионален опит, си като изписана книга с много страници, а когато си млад, все още не си събрал достатъчно опит и си като бяла книга, в която режисьорът може лесно да пише. Във всеки случай, това е сложна работа, чийто успех зависи от индивидуалните занимания с конкретния артист.
Има един знаменит запис на “Уестсайдска история” от 1985 г., с участието на Хосе Карерас, Кири Те Канава и други големи оперни певци, дирижиран от самия Бърнстейн, след който мнозина мислеха, че „Уестсайдска история“ е опера. Но не е опера, а мюзикъл с много действие, много диалози и сериозна хореографска партитура.
- Като креативен автор на съвременна хореография Надя Димокова трябва да се чувства в „Уестсайдска история“ в своя територия.
- О, да. Когато се запознах с нея, я попитах дали е готова да следва моите идеи, дори да са странни, а тя отговори: Само ми кажете какво целите и аз ще се опитам да измисля нещо много специално и съвсем различно от обичайното. Надя върши невероятна работа и аз й се доверявам напълно.
Тук непременно искам да кажа няколко думи и за сценографката Нела Стоянова. Тя е изключителен художник, на който безкрайно се възхищавам. Щастлив съм да работя с екип от толкова даровити артисти върху „Уестсайдска история“. Знам, че крайният резултат ще бъде фантастичен. Още повече, че диригент постановчик е Alexander Frey, диригент, пианист и композитор от световна класа, обиколил всички престижни сцени, известен, освен всичко останало, и с перфектните записи на пиано циклите и мюзикъла „Уестсайдска история“ от Бърнстейн.
Премиерата на "Уестсайдска история" във Варна е на 24 и 25 октомври 2019, 19.00, Основна сцена. Режисьор Антониу Замфир. Асистент режисьор Крис Катена. Диригент-постановчик Александър Фрай (24.10), Кръстин Настев (25.10). Сценография и костюми Нела Стоянова. Хореография Надя Димокова. /moreto.net
![]() |
1 | 2.10508 |
![]() |
1 | 2.27758 |
![]() |
10 | 3.92926 |
![]() |
100 | 4.52106 |
![]() |
1 | 1.72168 |
Последни новини
- 12:27 Д-р Аспарух Илиев: Медицината е 50% психология и вяра на пациента
- 12:14 Гъста мъгла край прохода "Петрохан"
- 12:01 Мелони при Тръмп: "Да направим Запада велик отново"
- 11:48 Козунаците от 0.99 лв. до 7-8 лв. за 0.500 гр. на пазара. Колко струва Великденската трапеза?
- 11:34 И тази година БПЦ няма да изпрати представител за Благодатния огън в Йерусалим
- 11:21 Отново дърво падна и смаза кола в София
- 11:07 Алкарас продължава уникална серия в Барселона - 13 поредни победи
- 10:54 По-човечен ли е изкуственият интелект от човека или AI е само маркетингов трик