Айсел Яшар и Юмие Ахмед,трудотерапевти в ЦСРИ на деца от малцинствен произход-Фондация„Владиславово”
Варна<+> 21.08.2015 11:01
Център за социална рехабилитация и интеграция” на деца от малцинствен произход към Фондация „Владиславово” функционира от 2008 г. Капацитетът е 80 места, като услугата се предоставя в два административни района на гр. Варна – „Аспарухово” и „Одесос”.
Потребители на услугата са деца от малцинствен произход от община Варна. Работи се с деца, живеещи в семейства в риск – социално слаби и неграмотни и живеещи на прага на бедността; деца от семейства с един родител и такива настанени за отглеждане в семействата на свои близки. Голяма част от потребителите са застрашени от отпадане от училище или вече отпаднали, има и такива, за които има риск да не започнат да посещават училище.
Г-жо Яшар, как точно трудотерапията се прилага при деца от малцинствен произход?
Децата са си деца, независимо от произхода. Нашата цел е да им дадем равен старт за да излязат от социалната изолация, в която са поставени. Целевата група на ЦСРИ е от 3 до 18 години. За съжаление децата, с които работим, не са посещавали детско учебно заведение. Растат в затворена семейна среда, възпитавани главно от своите майки, които в по–голямата си част са неграмотни и заети с ежедневни домакински дейности.
Трудотерапията подкрепя работата на психолога и педагога в ЦСРИ. Провеждат се разнообразни групови и индивидуални занимания и дейности за запознаване на децата с основни материали и инструменти и как правилно и безопасно да ги използват.
В забавни и интересни дейности децата се учат да сгъват, режат, апликират чрез съединяване на отделни елементи и др. В процеса на работа децата разбират и овладяват елементарни техники на обработване на хартия и картон, запознават се с текстила, природните материали и се научават да опазват околната среда чрез използването на материали „от кошчето“. Съществена част от натрупването на знания е тази, свързана с правилата, децата разбират как трябва да спазват различни инструкции, да анализират и синтезират информацията.
При деца с по-изявени заложби ролята на трудотерапевта е, освен да подкрепя детето, да насочва родителите към различни школи и центрове с цел развитие на детския потенциал.
Г-жо Ахмед, какви трудности срещате в работата си?
Голяма пречка за децата е невладеенето на български език, което в последствие рефлектира и върху способността им да възприемат информация, когато започнат своето обучение в образователната система. Сериозно предимство е, че част от колегите говорим турски език и това ни помага при работата с децата и семействата им.
За мен трудотерапията с деца е да им представя по интересен и занимателен за тях начин дейности, с помощта на които да разгърна творческия им потенциал. Старая се да насърчавам техните хрумвания, идеи и предложения, тяхното въображение, фантазия, любопитство и любознателност за да се развият познавателната им активност и самостоятелност.
С децата се провеждат групови и индивидуални занимания и дейности. След установяване на нивото на личния опит на всяко дете, както и на неговите познания, интереси и способности, чрез индивидуални и разнообразни занимания се цели запълване на пропуските. Трудотерапевтите в ЦСРИ залагат на индивидуалните подходи към развитието на всяко дете, на неговото мислене, въображение и наблюдателност.
При изпълнението на груповите занимания – разходка, посещение на детска площадка, рисуване на асфалт, моделиране на пясък и други стимулиращи и занимателни дейности се проявява и социализиращия ефект. Темите и задачите са подредени така, че да отговарят по време на съответните сезони, традиции и обичаи. Освен това груповите занимания дават възможност за изграждане на култура на работа в екип, развиват състезателния дух у децата и по този начин се стимулира развитието им.
Тези наглед прости занимания с децата са изключително важни за развитието на фината моторика, както и на детската наблюдателност, съобразителност, зрителна памет, логическо мислене и други познавателни способности необходими им за бъдещата учебна дейност.
Потребители на услугата са деца от малцинствен произход от община Варна. Работи се с деца, живеещи в семейства в риск – социално слаби и неграмотни и живеещи на прага на бедността; деца от семейства с един родител и такива настанени за отглеждане в семействата на свои близки. Голяма част от потребителите са застрашени от отпадане от училище или вече отпаднали, има и такива, за които има риск да не започнат да посещават училище.
Г-жо Яшар, как точно трудотерапията се прилага при деца от малцинствен произход?
Децата са си деца, независимо от произхода. Нашата цел е да им дадем равен старт за да излязат от социалната изолация, в която са поставени. Целевата група на ЦСРИ е от 3 до 18 години. За съжаление децата, с които работим, не са посещавали детско учебно заведение. Растат в затворена семейна среда, възпитавани главно от своите майки, които в по–голямата си част са неграмотни и заети с ежедневни домакински дейности.
Трудотерапията подкрепя работата на психолога и педагога в ЦСРИ. Провеждат се разнообразни групови и индивидуални занимания и дейности за запознаване на децата с основни материали и инструменти и как правилно и безопасно да ги използват.
В забавни и интересни дейности децата се учат да сгъват, режат, апликират чрез съединяване на отделни елементи и др. В процеса на работа децата разбират и овладяват елементарни техники на обработване на хартия и картон, запознават се с текстила, природните материали и се научават да опазват околната среда чрез използването на материали „от кошчето“. Съществена част от натрупването на знания е тази, свързана с правилата, децата разбират как трябва да спазват различни инструкции, да анализират и синтезират информацията.
При деца с по-изявени заложби ролята на трудотерапевта е, освен да подкрепя детето, да насочва родителите към различни школи и центрове с цел развитие на детския потенциал.
Г-жо Ахмед, какви трудности срещате в работата си?
Голяма пречка за децата е невладеенето на български език, което в последствие рефлектира и върху способността им да възприемат информация, когато започнат своето обучение в образователната система. Сериозно предимство е, че част от колегите говорим турски език и това ни помага при работата с децата и семействата им.
За мен трудотерапията с деца е да им представя по интересен и занимателен за тях начин дейности, с помощта на които да разгърна творческия им потенциал. Старая се да насърчавам техните хрумвания, идеи и предложения, тяхното въображение, фантазия, любопитство и любознателност за да се развият познавателната им активност и самостоятелност.
С децата се провеждат групови и индивидуални занимания и дейности. След установяване на нивото на личния опит на всяко дете, както и на неговите познания, интереси и способности, чрез индивидуални и разнообразни занимания се цели запълване на пропуските. Трудотерапевтите в ЦСРИ залагат на индивидуалните подходи към развитието на всяко дете, на неговото мислене, въображение и наблюдателност.
При изпълнението на груповите занимания – разходка, посещение на детска площадка, рисуване на асфалт, моделиране на пясък и други стимулиращи и занимателни дейности се проявява и социализиращия ефект. Темите и задачите са подредени така, че да отговарят по време на съответните сезони, традиции и обичаи. Освен това груповите занимания дават възможност за изграждане на култура на работа в екип, развиват състезателния дух у децата и по този начин се стимулира развитието им.
Тези наглед прости занимания с децата са изключително важни за развитието на фината моторика, както и на детската наблюдателност, съобразителност, зрителна памет, логическо мислене и други познавателни способности необходими им за бъдещата учебна дейност.
CHF | 1 | 2.10939 |
GBP | 1 | 2.35062 |
RON | 10 | 3.92997 |
TRY | 100 | 5.43683 |
USD | 1 | 1.87844 |
Последни новини
- 21:01 Хороскоп за понеделник, 25 ноември 2024 г.
- 19:34 Haй-cĸъпият пpoдaдeн дoceгa пpeдмeт, cвъpзaн c пoтънaлия "Tитaниĸ"
- 19:21 10-те най-опасни летища в света - три от тях са в Европа
- 19:09 Тодор Тагарев нарече Русия непряка "военна заплаха" за България
- 18:56 Кой опита да отвлече български посланик в Йемен: провалена оръжейна сделка зад опита за покушение
- 18:43 Путин и Ердоган обсъдиха търговията и икономическото сътрудничество
- 18:31 Загинал и ранени при експлозия на граната на парти в Хърватия
- 18:19 Тома Биков с нова книга: Руската концепция за многополюсен свят изглежда все по-възможна