
Избрано 07.04.2025 10:40 Снимка: Sulla.bg
Специалната операция срещу православието
Поднебесните сили чрез своите подизпълнители не на шега са се разбеснели против инициативата християнството да се изучава наравно с другите дисциплини от децата. Колкото и да не ни се ще, трябва да им отговаряме, но и при най-добро желание не можем да насмогнем. Изправени сме пред добре организирана и щедро финансирана тотална пропагандна кампания.
Включи се и в. „24 часа“, разбира се, не с авторски материал, а с препечатка от фейсбук – печална масова практика за много иначе сериозни медии. За вестникът очевидно е важно да блесне заглавието, пък отдолу – кой прочел – прочел:
Клирът на БПЦ не може да организира обучението по религия на ниво
На какво основание се твърди това, на някакво проучване? Или на общия либерално-атеистичен инстинкт. Вестниците обичат да правят така – да изстрелват гръмки съждения в заглавия, а отдолу в текста аргументацията да е съвсем друга или просто нулева. Този похват спада към групата на най-евтините манипулации, но какво да се прави – кампания. Друг такъв похват е да напишеш каквото искаш в заглавието, но с въпросителна накрая. Например: „Бойко Борисов яде на закуска живи пеленачета, докато си брои кюлчетата в шкафчето?“.
Авторът на оригиналния постинг (така ли се казва?) споделя своя напълно неоснователен страх, че вероучението щяло да бъде „обикновена пропаганда на примитивна евразийска геополитика в стил Дугин“. Откъде му хрумна, кое му дава основание? В постинга не се споменава. Но пък и защо? Важното е да се изцепиш, пък аргументите кучета ги яли!
Казах го миналия път, но пак ще го повторя, защото се налага:
Вероучение според ангажираните в тази антиклерикална пропагандна кампания не трябва да има, защото е православно (ако е ислям, будизъм, йога, макраме или паневритмия – може!). Логиката е следната:
- Руснаците са гадни, защото вървят против цивилизацията, към която сме избрали да принадлежим, защото са алкохолици, ватници и мурзилки, а Путин е урод, някакъв хибрид между Хитлер и Джуджето Дългоноско.
- Руснаците са православни (просто защото също като украинците исторически са част от Pax Bizantina, за което българите имат определена заслуга или вина).
- Следователно, щом руснаците са гадни и същевременно православни, то православните са гадни.
- Следователно в училище не бива да има вероучение.
Аз не разбирам, как хора, които претендират да бъдат интелектуалният и духовният авангард на нацията, не чувстват интелигентността си обидена от такава логика!
Вероучението е Закон Божий. Целта на изучаването на Закон Божий е човек да се богоуподоби и да спаси душата си от първородния грях. Единственият начин това да стане е чрез тайнствата на Църквата и чрез индивидуално съкрушение и смирение. За какво смирение можем да говорим у човек, който се смята за толкова по-компетентен от ръкоположените свещеници по въпросите на Закона Божий, че се чувства годен да ги преценява, да ги съди и да им дава акъл? Това е все едно някой, който няма и никога не е имал никакви допирни точки с армията, да дава акъл на офицерите и да критикува компетентността им.
Номерът е със смирение и послушание да приемаш това, което идва от твоя старец (ако имаш), твоя изповедник, твоя наставник или Църквата. Да приемаш с послушание дори и абсурдното на пръв поглед, а не да спориш и да критикуваш, не да налагаш своето виждане и своята воля, иначе убиваш и обезсмисляш всичко. Та нали именно това искаме – да избягаме от увредената си воля и от заблудите си? Най-големият личен подвиг е да отхвърлиш собствената си горда воля и да приемеш на нейно място Божията, така че тя да стане твоя. Тогава ще изпълниш предназначението си и повелята към теб да станеш бог по благодат, тъй както Бог е бог по природа.
Според автора клирът не е готов да осигури обучение по вероучение. За да твърди това, той трябва:
- Да познава в дълбочина курса по вероучение, в което дълбоко се съмнявам; да познава неговата догматична и канонична основа, за да каже: „не, свещениците не могат да го преподават така качествено, както бих го преподавал аз, например“;
- Да познава в дълбочина нивото на компетентност на свещениците, в което също се съмнявам – какво са учили, как са си взимали изпитите, каква е педагогическата им подготовка, има ли достатъчно за всички паралелки и пр.; да знае богословските факултети, освен свещеници, колко специалисти, мъже и жени, с педагогически профил произвеждат;
- Най-сетне да е наясно какво точно представляват катехизисът и мистагогията (ръководството в тайнствата), а тук вече съм сигурен, че не е .
Самият факт, че даден умник си въобразява, че знае по-добре от Църквата що е християнство и що е мистагогия, вече е достатъчно тревожен. Не, вероучението не е сравнителна история на религията или етнографско изследване на християнството по нашите земи. Не, християнството не е средство да живеем по-добре тук, на този свят. Не е борба с бедността и климатичните промени. Не е толерантност към всички останали религии, защото ако то казва истината, а пък те казват нещо друго, то очевидно казват лъжа. Християнството не е демократично, а йерархично. За жалост, на такова изключително погрешно мнение – че вероучението трябва да е история на религиите – е един друг автор, този път в „Труд“. Неговата статия е със заглавие
Не вероучение, а църковна история
И казва: „Вярата е дълбоко в човешката душевност. “Не ти, що си в небесата, а ти, що си в мене, Боже – мен в сърцето и в душата…”, изповядва Христо Ботев“. Да цитираш един от най-яростните антиклерикали на Възраждането, протокомуниста Ботев, – да градиш тезата си върху тази негова максима, това вече е урок по атеизъм. Бог не е в нас, Той е навсякъде и всичко изпълва (евентуално и нас, ако Го допуснем), ние сме част от Него, а не е Той част от нас. Атеизъм ли да турим на децата вместо вероучение? Че то атеизмът три поколения при соца го изучаваха настървено! И какво излезе? Нищо. Вярата е жива, макар и у много хора осакатена. Не броим безбожниците, каквито винаги е имало и ще има. Стадото е малко.
„Църковна история“, казва. Има няколко църковни истории от Евсевий до Малицки и Поснов. И това са отделни дисциплини, не са вероучение, не са катехизис. Още по-малко пък нещо като „увод в общата история на църквата (църквите)“. Или пък на религиите. В първи курс в университета имахме един предмет, наречен „Увод в славянските филологии“. Представляваше нещо като най-общо езикознание, сравнителна история и съвременно състояние на славянските езици. И колкото от този курс научихме чешки, полски и сръбски, толкова и децата ще разберат нещо за вярата, ако ги занимаваме с обща история на религиите.
Седемте вселенски събора са се занимавали преди всичко с това да формулират вярата така, че да я предпазят от ереси, лъжеучения и извращаване. Резултатът от тези усилия е Символът на вярата, Христологичният догмат, Иконопочитанието и т.н. Тези неща трябва да се преподават и да се учат, колкото и човек да се ражда с естествения нравствен закон в душата си. Догматиката, канонът, литургиката, есхатологията, учението за светците – това е предметът на вероучението. И аз не мога да си представя по-компетентни хора от свещениците да го преподават. Освен може би някои монаси, които подобно на св. Григорий Паламà ще жертват доброволното си безмълвие, за да просвещават миряните. А онези, които критикуват свещениците и монасите, които неглижират догмите и каноните, замествайки ги с някакви елементарни наукоподобни или в най-добрия случай научно-популярни компилации – да се молим за душите им и за тяхното отрезвяване.
Запомнете: ако някой ви каже, че в училище трябва да се изучава история на религиите или нещо подобно, бил той „свещеник“, „монах“ или „богослов“, знайте, че този човек НЕ иска да се изучава вероучение, той е ПРОТИВ вероучението в училище.
Знам, не е лесно. Но никой не е казал, че ще бъде. Никой не е казал, че трябва да бъде. Църквата не е Дисниленд, християнството не е рецепта за наслада и развлечение, за охолен и безметежен живот. Християнството е подвиг и дори жертва, когато се налага. Призванието на човека е да извърши трудния преход от материалното към духовното, а това е болезнено, дори и да не го разглеждаш като наказание.
Нека децата учат вероучение, за да не станат един възрастни, които ще ни сочат обвинително с пръст и ще питат: „Защо не ни научихте на времето?“. Никой не очаква да станат свещеници, както никой не е очаквал от нас да станем физици, химици и биолози. Но ако познанието на творението за Твореца е най-важното познание, то да лишиш хората от него е престъпление. Освен това мисля, че Картаген трябва да бъде разрушен.
Иван Стамбулов - Сула за "Труд"
Още по темата
![]() |
1 | 2.10803 |
![]() |
1 | 2.26278 |
![]() |
10 | 3.92918 |
![]() |
100 | 4.65873 |
![]() |
1 | 1.77078 |
Последни новини
- 15:59 Нов голям протест в Истанбул срещу ареста на Имамоглу и останалите кметове
- 15:51 Прокуратурата разпореди проверка на случая с родилката, която загуби бебето си при раждане
- 15:44 Тихомълком удължили ремонта на „Опълченска“ с над пет месеца
- 15:36 Нанков: Андрей Цеков искаше всичко да е съгласувано с Пеевски
- 15:29 Ресторантьорите скочиха срещу идея на ПП-ДБ да се затварят ресторанти, в които се пушат ел. цигари
- 15:21 До къде стигнаха делата за бащинство на Велико Минков, част от сагата с убития Пейо?
- 15:14 БСП-ОЛ: Ще мине и този вот на недоверие, правителството ще бъде по-стабилно
- 15:12 Отново изследват "информационното общество" във Варненско