Д-р Янко Станев, зам.-председател на ОбС - Варна, и председател на "Коалиция за Варна": Нужно е ново
Избрано 22.08.2006 19:36
- Д-р Станев, изминаха три години от мандата на Общинския съвет. През септември ще започне новият политически сезон и ще навлезем в последната година. Какъв е вашият анализ за дейността на местния парламент?
- През първите две години управлението на Общинския съвет беше стандартно. Имам предвид, че имаше класическо недоверие между управляващи и опозиция, неефективна схема на управление заради дефицита на политическо мислене, липса на поемане на политическа отговорност. Не се знаеше дали управлението е ляво или дясно, нито кои са приоритетите. От около две години започнаха да се прилагат нови тенденции и разбирания, тъй като беше ясно, че предишните не дадоха резултат. Затова беше сменен и Красимир Симов като председател на Общинския съвет. При дефицит на политическо мислене, говорене и действие, то те се заменят с корпоративни.
По мое лично мнение новата технология на управление в Общинския съвет твърдо се налагаше от миналата година. Но с избирането на Борислав Гуцанов за председател получи сериозен тласък. Явно, че и БСП са узрели. В политиката има два вида взимане на решения - на база на максимален консенсус на политическите елити, а другите са свързани с налагането - конфронтационните модели. Първата опорна точка на новата технология на управление в Общинския съвет е именно максималният консенсус при взимането на основни решения. Като тук не става въпрос за технологични решения. Втората опорна точка е максимално отчитане на позицията на опозицията. Смятам обаче, че част от исканията на някои от тях, например на Красен Железов, не са мотивирани достатъчно. Въпреки интелигентността на хората понякога се получава отрицание на отрицанието или отрицание на нещо, за да може да се опозиционерства. Ако това бъде приемано, то забавя нещата във времето. Но максималната толерантност е третата опорна точка. Аз също в някои от случаите съм привърженик на забавянето, за да могат да се огледат нещата. Това е по-добре, отколкото да се сбърка.
Не на последно място опорен стълб е и максималната толерантност към администрацията. Това не означава, че Общинският съвет прави доброволен отказ от контрола си. Но има големи проекти за града, които трябва да бъдат пускани навреме и трябва да се контролират. Тук е и една от слабостите, че не контролираме по време на действието. Примерно трябва да се контролира инфраструктура по време на полагането, а не постфактум да се прави анализ.
Това са новите репери на новата политика. Те са отворени за всички. Дава се възможност, ако имаш идея, познания, възможности, визия и тя е обществено значима, да я реализираш. От тук следват отворени и прозрачни процедури.
- Може ли да се каже, че прозрачността е отговорът на критики като тази на Иван Костов спрямо работата на Общинския съвет във Варна, който твърди, че формулата е всички са около софрата?
- Иван Костов е неграмотен политик за Варна. Той го е доказал с отношението си към града в продължение на много години. Още от 1998 година. Тогава в яда си той каза, че ще закрие СДС - Варна. Той го закри, но не може да закрие Общински съвет Варна. Мисля, че сериозните политици дават своите оценки не на база на емоциите, а на база на анализи. Иван Костов смята, че политиците и Общинският съвет трябва да работят в условията на силна конфронтация, което изключва възможността да има решения и реализация на решения, които да са в полза на града. Костов е политик на разрушението. Аз много често го съжалявам за отношението му към Варна.
Новата технология на управление на Общинския съвет е характерна и с приемането на консенсусни приоритети. Примерно тази година беше годината на образованието, следващата ще е годината на здравеопазването. Не можеш да имаш 37 милиона бюджет за инфраструктура, ако Общинският съвет не го е гласувал, не го е разпределил и не е дал правомощия. Разбира се, и кметът Кирил Йорданов има своя дял в технологията. Екологията и здравеопазването са приоритети. Мисля, че наесен трябва да стане ясна нагласата на политически мислещите групи. Като казвам екология, имам предвид чистотата, решаването на въпроса с фабриката за отпадъци, разделното сметосъбиране, зимното почистване. Въпросът с общинското здравеопазване също трябва да се реши.
- Кои са акцентите в това, което е направено до момента и какво не успяхте?
- Към този момент има много свършени неща. Приет бе един изключително сериозен бюджет. "Коалиция за Варна" имаше огромно влияние при неговото формиране. Това бе основата за разчупването на рамката, за увеличаването на макрорамката на бюджета в приходната, а оттам и в разходната част.
Много често обаче администрацията желае средствата да се разпределят по един доста специфичен начин. Причината е в желанието винаги да има резерв за покриването на неотложни нужди. Всички знаем колко средства бяха отделени за образование, споменах вече за средствата за инфраструктурата, тук е мястото да спомена и проекта, касаещ "Пазари". Всички тези неща са минавали през Общинския съвет със съгласието на "Коалиция за Варна", с помощта и на депутатите от ДПС. Конкретно проектът, касаещ "Пазари", никога не можеше да мине в този размер, в който е, без решаващата подкрепа на ДПС, на депутата Йордан Цонев и на нашата група. Разбира се, трябва да отчетем ролята на управителя Милко Тодоров.
Има, разбира се, и неща, които не сме свършили, или такива, които предстоят до края на годината. Забавихме се със зимното почистване. Има известен стремеж на фирмите "Хидрострой", "Инжстрой", "Пътища и мостове", които са взаимносвързани, да се явяват нещо като монополисти при инфраструктурните проекти и при зимното почистване. Много некоректно беше от страна на "Пътища и мостове" да подаде жалба, след като загубиха в един момент. Не знам до каква степен и докога можем да търпим такова поведение на фирми, които работят с капитала на община Варна и на варненци. Може би тази есен ще намерим отговора на въпроса. Пропуснахме да развием фирма "Жилфонд", а такова звено е необходимо. Много слабости има и в озеленяването. Не говоря, че част от фирмите работят на ръба на минимума, но някои от кметовете си позволяват да се вмесват грубо в тяхната работа. Мразя думата изнудване, но да помагаш на някого, без да имаш желание, е почти същото. Изпуснахме голям шанс с разделното сметосъбиране. Това, че не бе въведено, е груба грешка. Липсата на въвеждане от началото на годината поради нежеланието на администрацията да го направи, според мен е сериозен прът в развитието на проблема изобщо. Става дума и за подхода при решаването на проблема за завода за отпадъци. Наесен трябва да решим това. Това е приоритет, защото в противен случай Европейският съюз, а и нуждата ще ни притисне.
Освен на големите инфраструктурни проекти трябва да се обърне внимание и на по-малките улички. Ние сме говорили за тях. Не може парите да се използват само за два три пробива. Съгласен съм, че те трябва да се правят, но не може да оставим настрани улиците "Розова долина", "Христо Смирненски", "Банат" и много други, изграждането на "легнали полицаи" там, където преминават много деца, мостчето в Максуда, което е разрушено, канализацията в Каменар, гробищните паркове в "Галата" и във "Виница", еврейските, арменските гробища. Не може да се похарчат 37 милиона за два големи проекта. Трябва да се заделят средства за малките проекти. Мисля, че Общинският съвет на първата сесия трябва да реши и този въпрос. Разговарял съм с кмета, той проявява разбиране. Но не искам в един момент да чуя, че парите са свършили. Затова искахме отчета за бюджета по-рано, за да може на база на отчета да се оформят вижданията къде да се изхарчат средствата при актуализацията. Ще бъдем до крайност отстъпчиви, когато става въпрос за инфраструктурни проекти, които трябва да са конкретно в помощ на хората.
- На заседанието на Министерския съвет във Варна министър Пламен Орешарски каза, че Варна може да кандидатства за бюджет като втори град в страната, тоест по-голям.
- Г-н Орешарски повтаря мои думи. И позицията на "Коалиция за Варна", на ДПС е за значително повишаване на макрорамката на бюджета. Господин Орешарски вероятно има в предвид и увеличаване на държавната субсидия. Ние обаче сме свикнали да разчитаме на себе си. Ние много лесно можем да напълним хазната като повишим данъчната тежест. Варна е един от градовете с най-ниска данъчна тежест и който говори друго, просто е неграмотен. Вижте промила, курортната такса. Така или иначе министърът е прав.
Не на последно място бих поставил акцент, че има нова ситуация в Общинския съвет, в града, нови предизвикателства. Необходимо е новите политически реалности да прераснат в нови споразумения за последната година, тъй като тя бележи президентски избори, влизане в еврозоната. Не можем да влезем със стари типове политически споразумения в Евросъюза. Всичко трябва да бъде подкрепяно с политически решения и с всички последствия от това. "Коалиция за Варна" смята, че политическите оформяния на ангажиментите на Общинския съвет към варненци за следващата година трябва да станат не по-късно от есенната сесия. Трябва да има споразумение, както и да е ясно кой носи отговорност и кой не. За първи път от много години съм доволен, че председателят на Общинския съвет е от БСП, за да се знае кой носи отговорност. В момента "Коалиция за Варна" не е от управляващото мнозинство, ние не носим отговорност. Новата технология, за която споменах, ни позволява да реализираме проекти.
Трябва нова коалиционна култура. Да градим Варна и да градим и себе си. Смятам, че спокойно и уверено трябва да влезем в еврозоната. Сегашният политическия модел на Общински съвет - Варна, е недостатъчно изпълнен с политика. Моделът на политическа коалиция може да бъде тройната коалиция в национален мащаб. Нашата група вече година и половина подкрепя сериозните проекти и е водеща в редица други. Вярно е, че фракцията играе на тезата честност и почтеност и има доста сериозна партийна и индивидуална дисциплина. Това ни отличава от някои от останалите с изключение на БСП. Членовете на "Коалиция за Варна" са лоялни и последователни, работят ежедневно.
Това, което споменах за политическия модел на Общинския съвет във Варна, е свързано с оценката на управлението. Общинският съвет трябва да даде оценка както на председателя, така и на председателския съвет, на председателите на комисии, на районните кметове. Няма защо да се жертва доверието на варненци заради някаква тишина по отношение на проблемите. Такива има и те трябва да се решават. За това е необходимо ново политическо споразумание. Разбира се, това е позиция на нашата фракция.
Много неща бяха направени, много неща има да се желаят. Вярвам, че с приближаването на изборите ще става по-лесно, за разлика от други, които си мислят, че ще бъде по-трудно.
(Използвани са въпроси на други медии)
- През първите две години управлението на Общинския съвет беше стандартно. Имам предвид, че имаше класическо недоверие между управляващи и опозиция, неефективна схема на управление заради дефицита на политическо мислене, липса на поемане на политическа отговорност. Не се знаеше дали управлението е ляво или дясно, нито кои са приоритетите. От около две години започнаха да се прилагат нови тенденции и разбирания, тъй като беше ясно, че предишните не дадоха резултат. Затова беше сменен и Красимир Симов като председател на Общинския съвет. При дефицит на политическо мислене, говорене и действие, то те се заменят с корпоративни.
По мое лично мнение новата технология на управление в Общинския съвет твърдо се налагаше от миналата година. Но с избирането на Борислав Гуцанов за председател получи сериозен тласък. Явно, че и БСП са узрели. В политиката има два вида взимане на решения - на база на максимален консенсус на политическите елити, а другите са свързани с налагането - конфронтационните модели. Първата опорна точка на новата технология на управление в Общинския съвет е именно максималният консенсус при взимането на основни решения. Като тук не става въпрос за технологични решения. Втората опорна точка е максимално отчитане на позицията на опозицията. Смятам обаче, че част от исканията на някои от тях, например на Красен Железов, не са мотивирани достатъчно. Въпреки интелигентността на хората понякога се получава отрицание на отрицанието или отрицание на нещо, за да може да се опозиционерства. Ако това бъде приемано, то забавя нещата във времето. Но максималната толерантност е третата опорна точка. Аз също в някои от случаите съм привърженик на забавянето, за да могат да се огледат нещата. Това е по-добре, отколкото да се сбърка.
Не на последно място опорен стълб е и максималната толерантност към администрацията. Това не означава, че Общинският съвет прави доброволен отказ от контрола си. Но има големи проекти за града, които трябва да бъдат пускани навреме и трябва да се контролират. Тук е и една от слабостите, че не контролираме по време на действието. Примерно трябва да се контролира инфраструктура по време на полагането, а не постфактум да се прави анализ.
Това са новите репери на новата политика. Те са отворени за всички. Дава се възможност, ако имаш идея, познания, възможности, визия и тя е обществено значима, да я реализираш. От тук следват отворени и прозрачни процедури.
- Може ли да се каже, че прозрачността е отговорът на критики като тази на Иван Костов спрямо работата на Общинския съвет във Варна, който твърди, че формулата е всички са около софрата?
- Иван Костов е неграмотен политик за Варна. Той го е доказал с отношението си към града в продължение на много години. Още от 1998 година. Тогава в яда си той каза, че ще закрие СДС - Варна. Той го закри, но не може да закрие Общински съвет Варна. Мисля, че сериозните политици дават своите оценки не на база на емоциите, а на база на анализи. Иван Костов смята, че политиците и Общинският съвет трябва да работят в условията на силна конфронтация, което изключва възможността да има решения и реализация на решения, които да са в полза на града. Костов е политик на разрушението. Аз много често го съжалявам за отношението му към Варна.
Новата технология на управление на Общинския съвет е характерна и с приемането на консенсусни приоритети. Примерно тази година беше годината на образованието, следващата ще е годината на здравеопазването. Не можеш да имаш 37 милиона бюджет за инфраструктура, ако Общинският съвет не го е гласувал, не го е разпределил и не е дал правомощия. Разбира се, и кметът Кирил Йорданов има своя дял в технологията. Екологията и здравеопазването са приоритети. Мисля, че наесен трябва да стане ясна нагласата на политически мислещите групи. Като казвам екология, имам предвид чистотата, решаването на въпроса с фабриката за отпадъци, разделното сметосъбиране, зимното почистване. Въпросът с общинското здравеопазване също трябва да се реши.
- Кои са акцентите в това, което е направено до момента и какво не успяхте?
- Към този момент има много свършени неща. Приет бе един изключително сериозен бюджет. "Коалиция за Варна" имаше огромно влияние при неговото формиране. Това бе основата за разчупването на рамката, за увеличаването на макрорамката на бюджета в приходната, а оттам и в разходната част.
Много често обаче администрацията желае средствата да се разпределят по един доста специфичен начин. Причината е в желанието винаги да има резерв за покриването на неотложни нужди. Всички знаем колко средства бяха отделени за образование, споменах вече за средствата за инфраструктурата, тук е мястото да спомена и проекта, касаещ "Пазари". Всички тези неща са минавали през Общинския съвет със съгласието на "Коалиция за Варна", с помощта и на депутатите от ДПС. Конкретно проектът, касаещ "Пазари", никога не можеше да мине в този размер, в който е, без решаващата подкрепа на ДПС, на депутата Йордан Цонев и на нашата група. Разбира се, трябва да отчетем ролята на управителя Милко Тодоров.
Има, разбира се, и неща, които не сме свършили, или такива, които предстоят до края на годината. Забавихме се със зимното почистване. Има известен стремеж на фирмите "Хидрострой", "Инжстрой", "Пътища и мостове", които са взаимносвързани, да се явяват нещо като монополисти при инфраструктурните проекти и при зимното почистване. Много некоректно беше от страна на "Пътища и мостове" да подаде жалба, след като загубиха в един момент. Не знам до каква степен и докога можем да търпим такова поведение на фирми, които работят с капитала на община Варна и на варненци. Може би тази есен ще намерим отговора на въпроса. Пропуснахме да развием фирма "Жилфонд", а такова звено е необходимо. Много слабости има и в озеленяването. Не говоря, че част от фирмите работят на ръба на минимума, но някои от кметовете си позволяват да се вмесват грубо в тяхната работа. Мразя думата изнудване, но да помагаш на някого, без да имаш желание, е почти същото. Изпуснахме голям шанс с разделното сметосъбиране. Това, че не бе въведено, е груба грешка. Липсата на въвеждане от началото на годината поради нежеланието на администрацията да го направи, според мен е сериозен прът в развитието на проблема изобщо. Става дума и за подхода при решаването на проблема за завода за отпадъци. Наесен трябва да решим това. Това е приоритет, защото в противен случай Европейският съюз, а и нуждата ще ни притисне.
Освен на големите инфраструктурни проекти трябва да се обърне внимание и на по-малките улички. Ние сме говорили за тях. Не може парите да се използват само за два три пробива. Съгласен съм, че те трябва да се правят, но не може да оставим настрани улиците "Розова долина", "Христо Смирненски", "Банат" и много други, изграждането на "легнали полицаи" там, където преминават много деца, мостчето в Максуда, което е разрушено, канализацията в Каменар, гробищните паркове в "Галата" и във "Виница", еврейските, арменските гробища. Не може да се похарчат 37 милиона за два големи проекта. Трябва да се заделят средства за малките проекти. Мисля, че Общинският съвет на първата сесия трябва да реши и този въпрос. Разговарял съм с кмета, той проявява разбиране. Но не искам в един момент да чуя, че парите са свършили. Затова искахме отчета за бюджета по-рано, за да може на база на отчета да се оформят вижданията къде да се изхарчат средствата при актуализацията. Ще бъдем до крайност отстъпчиви, когато става въпрос за инфраструктурни проекти, които трябва да са конкретно в помощ на хората.
- На заседанието на Министерския съвет във Варна министър Пламен Орешарски каза, че Варна може да кандидатства за бюджет като втори град в страната, тоест по-голям.
- Г-н Орешарски повтаря мои думи. И позицията на "Коалиция за Варна", на ДПС е за значително повишаване на макрорамката на бюджета. Господин Орешарски вероятно има в предвид и увеличаване на държавната субсидия. Ние обаче сме свикнали да разчитаме на себе си. Ние много лесно можем да напълним хазната като повишим данъчната тежест. Варна е един от градовете с най-ниска данъчна тежест и който говори друго, просто е неграмотен. Вижте промила, курортната такса. Така или иначе министърът е прав.
Не на последно място бих поставил акцент, че има нова ситуация в Общинския съвет, в града, нови предизвикателства. Необходимо е новите политически реалности да прераснат в нови споразумения за последната година, тъй като тя бележи президентски избори, влизане в еврозоната. Не можем да влезем със стари типове политически споразумения в Евросъюза. Всичко трябва да бъде подкрепяно с политически решения и с всички последствия от това. "Коалиция за Варна" смята, че политическите оформяния на ангажиментите на Общинския съвет към варненци за следващата година трябва да станат не по-късно от есенната сесия. Трябва да има споразумение, както и да е ясно кой носи отговорност и кой не. За първи път от много години съм доволен, че председателят на Общинския съвет е от БСП, за да се знае кой носи отговорност. В момента "Коалиция за Варна" не е от управляващото мнозинство, ние не носим отговорност. Новата технология, за която споменах, ни позволява да реализираме проекти.
Трябва нова коалиционна култура. Да градим Варна и да градим и себе си. Смятам, че спокойно и уверено трябва да влезем в еврозоната. Сегашният политическия модел на Общински съвет - Варна, е недостатъчно изпълнен с политика. Моделът на политическа коалиция може да бъде тройната коалиция в национален мащаб. Нашата група вече година и половина подкрепя сериозните проекти и е водеща в редица други. Вярно е, че фракцията играе на тезата честност и почтеност и има доста сериозна партийна и индивидуална дисциплина. Това ни отличава от някои от останалите с изключение на БСП. Членовете на "Коалиция за Варна" са лоялни и последователни, работят ежедневно.
Това, което споменах за политическия модел на Общинския съвет във Варна, е свързано с оценката на управлението. Общинският съвет трябва да даде оценка както на председателя, така и на председателския съвет, на председателите на комисии, на районните кметове. Няма защо да се жертва доверието на варненци заради някаква тишина по отношение на проблемите. Такива има и те трябва да се решават. За това е необходимо ново политическо споразумание. Разбира се, това е позиция на нашата фракция.
Много неща бяха направени, много неща има да се желаят. Вярвам, че с приближаването на изборите ще става по-лесно, за разлика от други, които си мислят, че ще бъде по-трудно.
(Използвани са въпроси на други медии)
CHF | 1 | 2.10939 |
GBP | 1 | 2.35062 |
RON | 10 | 3.92997 |
TRY | 100 | 5.43683 |
USD | 1 | 1.87844 |
Последни новини
- 21:01 Хороскоп за понеделник, 25 ноември 2024 г.
- 19:34 Haй-cĸъпият пpoдaдeн дoceгa пpeдмeт, cвъpзaн c пoтънaлия "Tитaниĸ"
- 19:21 10-те най-опасни летища в света - три от тях са в Европа
- 19:09 Тодор Тагарев нарече Русия непряка "военна заплаха" за България
- 18:56 Кой опита да отвлече български посланик в Йемен: провалена оръжейна сделка зад опита за покушение
- 18:43 Путин и Ердоган обсъдиха търговията и икономическото сътрудничество
- 18:31 Загинал и ранени при експлозия на граната на парти в Хърватия
- 18:19 Тома Биков с нова книга: Руската концепция за многополюсен свят изглежда все по-възможна