Д-р Янко Станев: Готов съм да бъда опозиция, даже и да се оттегля
Избрано 23.03.2010 12:57
- Какво е изпълнението на приходната част на общинския бюджет към момента. Предвиждате ли дифицит при отчета за изпълнението на бюджета към шестмесечието на 2010 г.? Кои разходи ще бъдат "отрязани" при актуализаицията, ще отпаднат ли обекти от капиталовата програма?
- Към днешна дата изпълнението на приходната част на бюджета, в 3 от основните параметри, е 12,3%, което е значително повече в сравнение със същия период на миналата година. При такса "Смет" в момента имаме 10% събираемост при 9% за 2009 г. Приходите от данъка върху сделките сега са 10,3%, при 9,3% за миналата година, т. е. към този момент, въпреки че е много рано да се правят такива прогнози, ние не можем да говорим за планиран дефицит в бюджета на община Варна. Още по-малко да говорим за орязването на различни разходи заложени в инвестиционната или капиталовата програма за 2010 г.
Всеки град има план за развитие и в него могат да се нанасят корекции, но той всъщност определя основата на стратегията, която трябва да следва нашият град, като част от националната стратегия за догонването на стандартите в европейските държави. Основен принцип в тази стратегия е да се предвидят съответните задачи за трансформацията на града. Същите тези задачи и проекти са пряко свързани с повишаване на брутния вътрешен продукт (БВП) на човек от населението, т.е. икономиката на Варна трябва да работи така, че БВП да се увеличава. Всичко това има за цел покачването на жизнения стандарт на населението. Развитието на града води до увеличаване доходите на жителите му. За това трансформацията на обществото е важна по повод на конкретните цели, които вече са заложени и стоят пред нашия град - това е общият план за развитието на Варна. Има няколко фактора, които определят реализацията на тази стратегия. Това на първо място е оперативната програма на общината която се финансира от бюджета, затова за нас е важно да имаме добре работещи капиталова, социална, образователна и здравна програми. Също толкова важно е обаче да има координация между местната и националната програма за развитие.
- В момента съществува ли добра координация?
- Не бих казал. Много важно е да има съгласие в обществото и подкрепа за реализацията на тези проекти, както в града, така и в държавата. Едва тогава може да има успех тази програма. Лошото при нас - в България, е че обикновенно се върви след проблема. Така е и в ежедневието, и в политиката ни. Появява се един проблем и ние чак тогава почваме да търсим начини за неговото решение. Тук в община Варна се опитваме да работим за превенция на проблемите. Така с реализацията на ежеднвените задачи, които са заложени чрез изпълнението на водещите за управлението на града програми ние се опитваме да балансираме нещата. И може би заради това в момента по текущата сметка на община Варна няма нещо, което да ни притеснява, въпреки, че тримесечието е един прекалено ранен период за прогнози. Целта на общинския бюджет за 2010 г. е не само да осъществи набелязаните цели за развитието на града, но и да запази бизнеса и работните места във Варна. По този начин работодателите ще плащат на своите работници, а те от друга страна ще поддържат общинския и държавен бюджет под формата на данъци, осигуровки и такси. Приоритет за нас е да не се допуска междуфирмена задлъжнялост, която директно би сринала системата чрез подопомагане на кризата. Добрата приходна част гарантира инвестициите в развитието на града. Аз съм на мнение, че в цялата държава се проявява комплекс на растеж на поляризация в обществото. Комплексна поляризация - икономическа, социална и образователна. Във свяка една част от обществото. Ако има добра икономическа база ще имаме добро здравеопазване и образование, а така ще нараства и жезненият стандарт на населението. Много се притеснявам и от нарастващата у нас социално-етническа поляризация. Тук идва и ролята на общинската Социална порграма. Също така сме се постарали в бюджета да бъде широко застъпена микроикономиката. Защото ако нямаме една стабилна микорикономика не може да има финансова, социална, етническа и каквато и да е била търпимост. За това аз съм привържаник на по-широкия бюджет, с повече средства и инвестиционни разходи. За тази цел общината трябва да разполага с по-голям кръг финансови инструменти - от ефрофондове, заеми, лизинги и др. Така ще можем да инвестираме на базата на по-голям контрол осъществяван от външни фактори. Не съм фен на самоцелното финансово обвързване.
- Одобрявате ли политиката на Финансовто министерство водено от вицепремиерът Симеон Дянков?
- Аз не се занимавам с полтитиката на Финансовото министерство, защото смятам, че в политиката на държавата трябва да стои като приоритет 2020 г. В стратегията за този период от време трябва много точно и ясно да са написани и да се спазват стъпките за догонване на стандарта на живот в страните от ЕС. Средствата за това обаче не трябва да бъдат подменяни с цели, като се политизират някой определени параметри.
- Възможно ли е Общинският съвет да осъществява по-голям контрол върху обществените поръчки и да одобрява условията по Закона за обществените поръчки (ЗОП)?
- Мисля, че кметът прави всичко възможно за осъществяването на един добър контрол. Съветниците и сега учатват в процедурите по ЗОП, като част от сътава на комисията. Политиката, която води кметът Кирил Йорданов е на базата на един много голям финансов контрол с механизми за свиване на разходите, защото това е единственият вариант за преодоляването на всяка една криза. В община Варна разходите са ограничени на всяко едно ниво.
- Възможно ли е поръчки за над 1 млн. лв. на Община Варна да минават само след гласуване в Общинския съвет?
- Всичко е възможно, въпросът в случая е на доверие. Аз лчино не изпитвам недоверие към общинската администрация, кмета или общинския съвет по отношение на водените от тях политики.
- Каква е ролята на ДПС във Варна в момента?
- Първо искам да дам едно уточнение по отношение на Социалната програма на община Варна, с която се гордеем и където се споменава и моето име в публикация на вашия вестник. Важно е да се знае, че аз не съм председател на Фондация "Владиславово". Съобразно изискванията на Закона за конфликт на интереси подадох оставка и с решение на съда от 29 май 2009 г. моят председателски мандат бе прекратен. Самата снимка към статията също е от мероприятие на друга фондация. Социалната програма на община Варна е уникална за България и изпълнява основни функции за намаляване на ефекта на поляризация. Социалната сфера е приоритет за ДПС във Варна. За политиката на движението на първо място стоят екологичните и социални проблеми на общството у нас. Ние работим и във всичко останали направления, защото те са взаимносвързани. В това число усилията на ДПС във Варна са насочени към приемането на Общия устройствен план (ОУП). Ние нямаме съмочувствието, че от ДПС зависи града и неговата политика. За това подкепяме всички добри идеи за развитието на Варна независимо от коя политическа партия идват те, за да можем да запазим нивото на икономическата, социалната, образователната и здравната политика на общината. Най-важното за ДПС е да постигнем съгласие във варненци по отношение стъпките за развитието на града.
- Защо никъде не е отразено, че вие вече не сте председател на фондация "Владиславово"?
- Не знам, отдавам го на някаква технологично-административна процедура. Има решение на съда. Основната причина да създадем фондацията бе огоромният бум на наркоманията във "Владиславово". Първият порект, който изпълнихме бе за превенция на наркоманиите. Тогава изнесохме 1400 беседи във всички училища във "Владиславово". Едва тогава разбрах какво е значението и нуждата от една НПО, след това фондацията извърши още 20 проекта от обществено значение. Фондацията работи с мултидисциплинарен ефект. Аз лично имам поглед върху цялата социална програма на общината и приветствам всички НПО-та, но не бива да участвам в нито едно от тях.
- Има ли политическо преследване от страна на новите управляващи към ДПС?
- Не, нямам такава информация, но е нормално когато излезеш в опозиция да има кадрови и други промени. Този въпрос ще бъде решен едва тогава, когато в България бъде приет модела на една единната-работеща админинистрация. Нормално е да се сменят шапките на администрацията там където има нужда. От колеги в областта знам, че на места има известно напрежение към движението, но да се спъват европейски проекти или за някакви рестрикции не съм чувал и не вярвам да се стигне чак до там.
- След идването на новата власт се смениха всички ръководни позиции на ДПС в местните структури на държавната власт, на много места има назанчени и проверки заради съмнения за злоупотреби. Как си обяснявате този факт?
- Относно проверките за злоупотреби имам особено мнение. Според мене те трябва да се назначават по принципни, а не по политически съображения. Не съм наясно къде има назначени проверки. Всички наши ръководители, които се оттеглиха, го направиха сами с подписани от тях заявления.
- Около вас лично съществува ли някакво напрежение или натиск от страна на органите на властта?
- Аз си върша работата ежедневно. Стремя се да дам колкото се може от себе си, за да работя и да бъда полезен за развитието грaда. Другите неща, които не са в моите компетенции, не мога да коментирам.
- Какво очаквате от изборите до година?
- Преди всичко искам градът да успее да се съхрани икономически и финансово, като се повиши и жизненият стандарт на гражданите. Тогава ще има едни пълноценни избори. Мога да очаквам, че тези които са положили повече усилия за развитието на Варна ще получат по-голямо обществено доверие.
- Смятате ли че ще се запази мнозинството в Общинския съвет и през следващия мандат. Готов ли сте да бъдете в опозиция?
- Аз съм в политиката от 20 г. - 10 г. съм бил кмет, след това 10 г. - общински съветник. За този период разбрах едно нещо, че ако човек не е готов да бъде в опозиция той значи не е политик. Смисълът на управлението е в това да участваш и на двата фронта. В противен случай, затиснат от оперативните проблеми, от ежедневните задачи, можеш да изтървеш главното. Именно поради тази причина съм привърженик на излизането на всяка една партия в опозиция. Именно тогава тя може да осмисли нещата да ги види от друг ъгъл. Именно поради тази причина не съм най-големият фен на критикуване на управлението на всяка цена. Аз съм готов не само да мина в опозиция, но и да сменя, като цяло жизненото си поприще.
- Имате ли амбиции към кметски пост?
- Не, опазил ме Господ. Сам се оттеглих от кместкия пост, от районен кмет станах съветник. Ако се приеме, че съм полезен с познанията и опита си и тези качества надделяват над негативите, които всеки човек има, съм готов да участвам не само в управлението, но и в опозицията./в-к “Пзванете”
- Към днешна дата изпълнението на приходната част на бюджета, в 3 от основните параметри, е 12,3%, което е значително повече в сравнение със същия период на миналата година. При такса "Смет" в момента имаме 10% събираемост при 9% за 2009 г. Приходите от данъка върху сделките сега са 10,3%, при 9,3% за миналата година, т. е. към този момент, въпреки че е много рано да се правят такива прогнози, ние не можем да говорим за планиран дефицит в бюджета на община Варна. Още по-малко да говорим за орязването на различни разходи заложени в инвестиционната или капиталовата програма за 2010 г.
Всеки град има план за развитие и в него могат да се нанасят корекции, но той всъщност определя основата на стратегията, която трябва да следва нашият град, като част от националната стратегия за догонването на стандартите в европейските държави. Основен принцип в тази стратегия е да се предвидят съответните задачи за трансформацията на града. Същите тези задачи и проекти са пряко свързани с повишаване на брутния вътрешен продукт (БВП) на човек от населението, т.е. икономиката на Варна трябва да работи така, че БВП да се увеличава. Всичко това има за цел покачването на жизнения стандарт на населението. Развитието на града води до увеличаване доходите на жителите му. За това трансформацията на обществото е важна по повод на конкретните цели, които вече са заложени и стоят пред нашия град - това е общият план за развитието на Варна. Има няколко фактора, които определят реализацията на тази стратегия. Това на първо място е оперативната програма на общината която се финансира от бюджета, затова за нас е важно да имаме добре работещи капиталова, социална, образователна и здравна програми. Също толкова важно е обаче да има координация между местната и националната програма за развитие.
- В момента съществува ли добра координация?
- Не бих казал. Много важно е да има съгласие в обществото и подкрепа за реализацията на тези проекти, както в града, така и в държавата. Едва тогава може да има успех тази програма. Лошото при нас - в България, е че обикновенно се върви след проблема. Така е и в ежедневието, и в политиката ни. Появява се един проблем и ние чак тогава почваме да търсим начини за неговото решение. Тук в община Варна се опитваме да работим за превенция на проблемите. Така с реализацията на ежеднвените задачи, които са заложени чрез изпълнението на водещите за управлението на града програми ние се опитваме да балансираме нещата. И може би заради това в момента по текущата сметка на община Варна няма нещо, което да ни притеснява, въпреки, че тримесечието е един прекалено ранен период за прогнози. Целта на общинския бюджет за 2010 г. е не само да осъществи набелязаните цели за развитието на града, но и да запази бизнеса и работните места във Варна. По този начин работодателите ще плащат на своите работници, а те от друга страна ще поддържат общинския и държавен бюджет под формата на данъци, осигуровки и такси. Приоритет за нас е да не се допуска междуфирмена задлъжнялост, която директно би сринала системата чрез подопомагане на кризата. Добрата приходна част гарантира инвестициите в развитието на града. Аз съм на мнение, че в цялата държава се проявява комплекс на растеж на поляризация в обществото. Комплексна поляризация - икономическа, социална и образователна. Във свяка една част от обществото. Ако има добра икономическа база ще имаме добро здравеопазване и образование, а така ще нараства и жезненият стандарт на населението. Много се притеснявам и от нарастващата у нас социално-етническа поляризация. Тук идва и ролята на общинската Социална порграма. Също така сме се постарали в бюджета да бъде широко застъпена микроикономиката. Защото ако нямаме една стабилна микорикономика не може да има финансова, социална, етническа и каквато и да е била търпимост. За това аз съм привържаник на по-широкия бюджет, с повече средства и инвестиционни разходи. За тази цел общината трябва да разполага с по-голям кръг финансови инструменти - от ефрофондове, заеми, лизинги и др. Така ще можем да инвестираме на базата на по-голям контрол осъществяван от външни фактори. Не съм фен на самоцелното финансово обвързване.
- Одобрявате ли политиката на Финансовто министерство водено от вицепремиерът Симеон Дянков?
- Аз не се занимавам с полтитиката на Финансовото министерство, защото смятам, че в политиката на държавата трябва да стои като приоритет 2020 г. В стратегията за този период от време трябва много точно и ясно да са написани и да се спазват стъпките за догонване на стандарта на живот в страните от ЕС. Средствата за това обаче не трябва да бъдат подменяни с цели, като се политизират някой определени параметри.
- Възможно ли е Общинският съвет да осъществява по-голям контрол върху обществените поръчки и да одобрява условията по Закона за обществените поръчки (ЗОП)?
- Мисля, че кметът прави всичко възможно за осъществяването на един добър контрол. Съветниците и сега учатват в процедурите по ЗОП, като част от сътава на комисията. Политиката, която води кметът Кирил Йорданов е на базата на един много голям финансов контрол с механизми за свиване на разходите, защото това е единственият вариант за преодоляването на всяка една криза. В община Варна разходите са ограничени на всяко едно ниво.
- Възможно ли е поръчки за над 1 млн. лв. на Община Варна да минават само след гласуване в Общинския съвет?
- Всичко е възможно, въпросът в случая е на доверие. Аз лчино не изпитвам недоверие към общинската администрация, кмета или общинския съвет по отношение на водените от тях политики.
- Каква е ролята на ДПС във Варна в момента?
- Първо искам да дам едно уточнение по отношение на Социалната програма на община Варна, с която се гордеем и където се споменава и моето име в публикация на вашия вестник. Важно е да се знае, че аз не съм председател на Фондация "Владиславово". Съобразно изискванията на Закона за конфликт на интереси подадох оставка и с решение на съда от 29 май 2009 г. моят председателски мандат бе прекратен. Самата снимка към статията също е от мероприятие на друга фондация. Социалната програма на община Варна е уникална за България и изпълнява основни функции за намаляване на ефекта на поляризация. Социалната сфера е приоритет за ДПС във Варна. За политиката на движението на първо място стоят екологичните и социални проблеми на общството у нас. Ние работим и във всичко останали направления, защото те са взаимносвързани. В това число усилията на ДПС във Варна са насочени към приемането на Общия устройствен план (ОУП). Ние нямаме съмочувствието, че от ДПС зависи града и неговата политика. За това подкепяме всички добри идеи за развитието на Варна независимо от коя политическа партия идват те, за да можем да запазим нивото на икономическата, социалната, образователната и здравната политика на общината. Най-важното за ДПС е да постигнем съгласие във варненци по отношение стъпките за развитието на града.
- Защо никъде не е отразено, че вие вече не сте председател на фондация "Владиславово"?
- Не знам, отдавам го на някаква технологично-административна процедура. Има решение на съда. Основната причина да създадем фондацията бе огоромният бум на наркоманията във "Владиславово". Първият порект, който изпълнихме бе за превенция на наркоманиите. Тогава изнесохме 1400 беседи във всички училища във "Владиславово". Едва тогава разбрах какво е значението и нуждата от една НПО, след това фондацията извърши още 20 проекта от обществено значение. Фондацията работи с мултидисциплинарен ефект. Аз лично имам поглед върху цялата социална програма на общината и приветствам всички НПО-та, но не бива да участвам в нито едно от тях.
- Има ли политическо преследване от страна на новите управляващи към ДПС?
- Не, нямам такава информация, но е нормално когато излезеш в опозиция да има кадрови и други промени. Този въпрос ще бъде решен едва тогава, когато в България бъде приет модела на една единната-работеща админинистрация. Нормално е да се сменят шапките на администрацията там където има нужда. От колеги в областта знам, че на места има известно напрежение към движението, но да се спъват европейски проекти или за някакви рестрикции не съм чувал и не вярвам да се стигне чак до там.
- След идването на новата власт се смениха всички ръководни позиции на ДПС в местните структури на държавната власт, на много места има назанчени и проверки заради съмнения за злоупотреби. Как си обяснявате този факт?
- Относно проверките за злоупотреби имам особено мнение. Според мене те трябва да се назначават по принципни, а не по политически съображения. Не съм наясно къде има назначени проверки. Всички наши ръководители, които се оттеглиха, го направиха сами с подписани от тях заявления.
- Около вас лично съществува ли някакво напрежение или натиск от страна на органите на властта?
- Аз си върша работата ежедневно. Стремя се да дам колкото се може от себе си, за да работя и да бъда полезен за развитието грaда. Другите неща, които не са в моите компетенции, не мога да коментирам.
- Какво очаквате от изборите до година?
- Преди всичко искам градът да успее да се съхрани икономически и финансово, като се повиши и жизненият стандарт на гражданите. Тогава ще има едни пълноценни избори. Мога да очаквам, че тези които са положили повече усилия за развитието на Варна ще получат по-голямо обществено доверие.
- Смятате ли че ще се запази мнозинството в Общинския съвет и през следващия мандат. Готов ли сте да бъдете в опозиция?
- Аз съм в политиката от 20 г. - 10 г. съм бил кмет, след това 10 г. - общински съветник. За този период разбрах едно нещо, че ако човек не е готов да бъде в опозиция той значи не е политик. Смисълът на управлението е в това да участваш и на двата фронта. В противен случай, затиснат от оперативните проблеми, от ежедневните задачи, можеш да изтървеш главното. Именно поради тази причина съм привърженик на излизането на всяка една партия в опозиция. Именно тогава тя може да осмисли нещата да ги види от друг ъгъл. Именно поради тази причина не съм най-големият фен на критикуване на управлението на всяка цена. Аз съм готов не само да мина в опозиция, но и да сменя, като цяло жизненото си поприще.
- Имате ли амбиции към кметски пост?
- Не, опазил ме Господ. Сам се оттеглих от кместкия пост, от районен кмет станах съветник. Ако се приеме, че съм полезен с познанията и опита си и тези качества надделяват над негативите, които всеки човек има, съм готов да участвам не само в управлението, но и в опозицията./в-к “Пзванете”
CHF | 1 | 2.10939 |
GBP | 1 | 2.35062 |
RON | 10 | 3.92997 |
TRY | 100 | 5.43683 |
USD | 1 | 1.87844 |
Последни новини
- 19:34 Haй-cĸъпият пpoдaдeн дoceгa пpeдмeт, cвъpзaн c пoтънaлия "Tитaниĸ"
- 19:21 10-те най-опасни летища в света - три от тях са в Европа
- 19:09 Тодор Тагарев нарече Русия непряка "военна заплаха" за България
- 18:56 Кой опита да отвлече български посланик в Йемен: провалена оръжейна сделка зад опита за покушение
- 18:43 Путин и Ердоган обсъдиха търговията и икономическото сътрудничество
- 18:31 Загинал и ранени при експлозия на граната на парти в Хърватия
- 18:19 Тома Биков с нова книга: Руската концепция за многополюсен свят изглежда все по-възможна
- 18:06 Президентът Румен Радев: След 40-годишно прекъсване у нас отново ще се обучават виетнамски летци