Боян Рашев: Студена зима и недостигът на ток в Украйна създават риск за България

Избрано 13.10.2024 14:22 Снимка: ДНЕС+

Боян Рашев: Студена зима и недостигът на ток в Украйна създават риск за България

Движенията на цените на световните пазарите се променят много рязко. Това се дължи, разбира се, на геополитическата обстановка. Интересна тенденция се наблюдава при златото, което поскъпва и не спира да го прави. Тази или следващата година златото ще достигне 3000 долара за тройунция. По-тревожно е, че тази зима в България съществува риск от недостиг на енергоизточници и по-конкретно - електроенергия. В Европа назрява сериозен проблем с автомобилната индустрия. Китай цели да превземе европейският автомобилен пазар. Това каза Боян Рашев, партньор в EY Denkstatt, в предаването Светът е бизнес“ на Bloomberg TV Bulgaria с водещ Ивайло Лаков.

Среброто също вече е индустриален метал, който се ползва за производството на фотоволтаични панели, технологии, свързани с изкуствения интелект и навсякъде, където е нужна свръхбърза проводимост. „Годишният дефицит на сребро в световен мащаб е огромен“, коментира гостът.

Ситуацията в Китай е непредсказуема, но икономиката на страната очевидно изпитва сериозни затруднения. В същото време, китайското правителство не може да си позволи криза, тъй като икономическият ръст там е наркотик. Спирането на ръста там е немислимо. Това ще се отрази на цените на медта, цинк, олово, както и на нефта. Китай е най-големият потребител на всички изброени суровини.

Според събеседника все повече държави изграждат стратегически петролни резерви – Индия, Китай, САЩ и други. Преди 5 години война в Близкия изток автоматично означаваше увеличаване на цената на нефта, но сега не виждаме това. Не бива обаче да забравяме, че не виждаме военни действия на територията на държава, която произвежда големи количества нефт. Малко вероятно е Израел да удари иранската нефтена инфраструктура преди американските избори.

През зимата потреблението на електроенергия в България се увеличава многократно. „Спирането на работа на ТЕЦ „Марица Изток 3“ създава риск от настъпване на енергийни проблеми в страната“, предупреди гостът. Това важи с особена сила при много ниски температури. В нашата електросистема вече няма място за повече соларни панели. Трябва да се инвестира в други видове ВЕИ – вятър, водна енергия и други.

Свидетели сме на голяма вълна от инвестиции в батерии. Хората виждат, че все по-често има нулеви цени през деня и по-високи цени вечер. Има батерии, които ще позволят на потребителите да се възползват от това, но те не са евтини. А точно от това зависи дали една такава инвестиция ще е печеливша. Не бива да забравяме, че в България 50% от времето цената на ток се образува от цената на природния газ

В България липсва потребление, което да гарантира пазар за нов голям блок в АЕЦ „Козлодуй“. Ако в България се реализират инвестиции в дата центрове, тогава може да възникне такава нужда. Точно това правят в момента Microsoft, Google и Amazon. „Ако погледнем към България, положението в „Топлофикация София“ ЕАД положението е едно и също. В Пловдив топлофикация е частна, а в София – държавна. Това е една от причините за проблемите в столицата“, припомни Рашев.

Проблемите на европейската автоиндустрия не възникнаха вчера, а се натрупаха с времето. Европа въвежда все повече изисквания към всяка кола, която се продава тук. Това оскъпява процеса и прави все по-невъзможно за производителите да произвеждат в Европа. Най-тежкият фактор е европейската политика в посока електрификация, което изтри столетия преднина между Европа и Китай при автомобилостроенето.

Не бива да има съмнение, че всичко  това се случва със сериозна подкрепа от държавата за китайските автомобилни компании. Въвеждането на мита е някакъв опит за спечелване на време. „Изискват се сериозни политически промени, които да дадат възможност на европейските производители да се върнат към печелившия модел“, подчерта гостът.

Още по темата

CHF CHF 1 2.09763
GBP GBP 1 2.34329
RON RON 10 3.92997
TRY TRY 100 5.38766
USD USD 1 1.86358