България 14.11.2024 17:27 Снимка: ДНЕС+
Културният туризъм в България става все по-атрактивен и търсен
България и българите са основният туристически пазар на нашата страна.
Туризмът в България започва да се възстановява и наваксва, категорична е Десислава Михалкова, държавен експерт в Дирекция "Туристическа политика" на Министерството на туризма по време на Десетата работна среща между бизнеса и местната власт, която се провежда в Сандански.
Експертът добави, че въпреки безпрецедентните кризи, на които е подложен през последните години, туризмът в България се развива добре. Като най-критични през последните години Десислава Михалкова отбеляза годините на ковид пандемията и последвалите кризи от затварянето на много бизнеси и туристически предприятия, както и военните конфликти, заради които са пострадали някои от основни туристически дестинации. "Въпреки това нашият туристически сектор показва, че се развива добре, че се развива успешно. За миналата година можем да отбележим 8,6 милиона туристи. Туризмът през тази година се движи с 4,3 процента по-добре от миналата", посочи Михалкова. Тя е категорична, че туризмът в България започва да се възстановява и да наваксва. Според данните, оповестени от нея, в туристическия сектор са заети около 283 хиляди души.
"Ако нямаме споделена отговорност и не правим всичко заедно, няма да имаме този успех, който заслужаваме да имаме", коментира Десислава Михалкова. Моето разбиране за туризма е, че туризмът и специално културният туризъм може да се види с очите, да се чуе с ушите, да се почувства с душата и сърцето, да се усети с небцето, с всички сетива. За да остане пълно сърцето на туриста, са замесени много хора, които трябва да направят така, че когато се прибере вкъщи, да иска да се върне обратно", отбеляза тя.
"България и българите са основният туристически пазар на нашата страна. Това за нас е особено радващо. Българите са претенциозни туристи.
Нашите проучвания показват, че те правят няколко по-кратки пътувания в страната. Много се радваме, че избират да останат тук. Още по-радващо е, че имаме възстановяване и на външните пазари", каза още Михалкова и поясни, че някои от основните пазари за нас са Румъния, Полша, Великобритания, Германия.
Културният туризъм заема около 20 процента от туристическия продукт на страната, а здравният туризъм - около 16 процента, сочи още проучване на Министерството на туризма.
"Нашите проучвания показват, че културният туризъм е един от петте най-често практикувани видове туризъм в страната. Съгласно данни на национално представително проучване над 1,9 милиона пълнолетни българи, или близо 36 процента от пълнолетното население на страната, е практикувало културен туризъм за периода от май 2022 до май 2024 година. През 2023 година са отчетени 5 милиона посещения от туристи и местни жители в музеи. Ръстът на посещения на музеи от чужденци е 56 процента. Но за да се върнат отново тези хора, трябва да им представяме интересна информация", смята Десислава Михалкова.
Тя добави, че отдел "Статистика" в Министерството на туризма провежда анализ на 20 общини от страната, в които културният туризъм е водещ или основен туристически продукти. Първо, второ и трето място заемат общините Балчик, Велико Търново и Русе, които отбелязват ръст именно в развитието на културния туризъм.
"Нашата култура предизвиква много голям интерес и ако наистина се възползваме и предложим привлекателни туристически маршрути, можем да привлечем туристи от далечните страни", смята експертът. Тя очерта като една от основните цели на Министерството на туризма развитието на културния туризъм и превръщането на България в една разпознаваема дестинация на културния туризъм. От Министерството ще полагат усилия и да се увеличи броя на посещенията, продължителността на престоя и разходите, които се реализират, както и да се постигне повишаване на удовлетвореността на туристите.
"Да реализираме неизползвания потенциал на България като дестинация, което ще ни помогне да изпъкнем на фона на нашите конкурентни дестинации. Да работим заедно. Да представяме на туристите интересни и атрактивни туристически маршрути, да им представяме качество, преживяване, да мислим изпреварващо, да се вслушваме в потребностите на туристите, защото туристическият пазар много отдавна вече е пазар на купувачите, а не на продавачите" - това са основните насоки, в които ще се работи в бъдеще, коментира експертът.
В работната среща участваха още генералният директор на БТА Кирил Вълчев, Антон Пенев, директор на общинско предприятие "Туризъм" към Столична община, представители на общините София, Варна, Бургас, Видин, Габрово и други.
Форумът се провежда със съдействието на община Сандански и Министерството на туризма и ще продължи до 15 ноември.
Още по темата
-
National Geographic ще рекламира България
преди 2 седмици
CHF | 1 | 2.10939 |
GBP | 1 | 2.35062 |
RON | 10 | 3.92997 |
TRY | 100 | 5.43683 |
USD | 1 | 1.87844 |
Последни новини
- 21:59 След първи хеттрик за сезона, Спартак (Вн) е в топ 3 на Първа лига
- 21:55 3 януари ще е почивен и за учениците във Варна
- 21:29 Хороскоп за събота, 23 ноември 2024 г.
- 19:34 Климатологът Симеон Матев: Циклонът Ренате преобръща времето
- 19:22 Айфеловата кула затвори временно заради обилен снеговалеж във Франция и Германия
- 19:13 Човечеството никога не е преживявало това, което предстои да преживее
- 19:04 Министерски съвет изменя пакета за здравни дейности, гарантирани от НЗОК
- 18:53 Най-трудният сезон за стайните растения е зимата: ето как да се погрижите за тях