Историк за Коридор №8: Нашият влак чака на границата с РМС от 1910 г.

България 30.10.2022 16:04 Снимка: ДНЕС+

Историк за Коридор №8: Нашият влак чака на границата с РМС от 1910 г.

Железопътната линия София-Кюстендил-Скопие е елемент от българската външна политика и елемент от македонския въпрос. Тази линията е по-стара от третото издание на българската държавност. От 1910 година нашият влак чака на границата. Това заяви пред БГНЕС историкът доц. д-р Ангел Джонев, смятан за един от най-големите познавачи на темата.

В събота премиерите на България и на РСМ отбелязаха началото на строителството на Източната част на железопътния Коридор 8, участък Куманово-Беляковце-Крива паланка. Според премиера Гълъб Донев направлението София-Скопие-Тирана-Дуръс трябва да бъде определено като част от европейския коридор „Западни Балкани”.

Фактите обаче са безпощадни. През тази година се навършват 150 години от стартирането на железопътната линия София-Кюстендил-Скопие.

Според историка в средата на май 1872 година Османската държава се задължава да изгради това трасе. По време на руско-турска война проектът е прекратен. 

"В средата на второто десетилетие на 21 век започна реконструкцията на участъка от Куманово до Беляковце – участъкът, построен през 50-те години на 20 век - казва историкът пред БГНЕС. - Пое го германска фирма, която работи определен период от време, но си остана строителна площадка. Затова сега очакваме и този участък да бъде завършен от австрийската „Щрабаг”, а следващият участък от турската фирма „Гюлермак”.

Но пак виждаме участъци на строителство, а не целия обект, липсващата линия от Куманово до Гюешево. Последният, най-трудният участък от Крива паланка до Гюешево, е още в етап на проектиране.

Мисля, че няма българско правителство, което да не се е ангажирало, да не е пуснало някоя декларация – още от 90-те години по така известения Коридор номер 8 беше подписано двустранно споразумение от правителството на Иван Костов с Любчо Георгиевски. Тогава Македония пое ангажимент да изгради своя липсващ участък. Но тук говорим вече за нещо друго, договорът допускаше строителството на македонския участък да се извърши, ако България желае, от български предприемачи.

Но, резултатът е видим – над 30 години при съществуването на независима Македония, повече са думите, повече са меморандумите."

Последният обявен пусков срок е 2030 година.

CHF CHF 1 2.10939
GBP GBP 1 2.35062
RON RON 10 3.92997
TRY TRY 100 5.43683
USD USD 1 1.87844