
България 10.04.2025 16:29 Снимка: ДНЕС+
ИПБ: 40% от катастрофите са заради лоша организация на движение и пътна настилка
Проучване на Института за пътна безопасност (ИПБ) показва, че 40% от всички катастрофи са причинени от неправилно възприятие на пътните условия от страна на шофьорите. Основна причина за това е липса или неправилна организация на движението, неравности по пътното платно, недостатъчно сцепление между гумите и асфалта и др., сочи анализът на ИПБ, изпратен до медиите.
Според ИПБ за 3 години АПИ е похарчила над 2,5 млрд. лв. за ремонт и поддръжка на пътища.
"Шефът на АПИ твърди, че пътищата не са били поддържани, защото нямало сключени договори за тази дейност. ИПБ извърши преглед и анализ на официални бюджетни данни за разходването на средства. В периода 2022-2023 година АПИ е похарчила рекордните 1,7 милиарда лева за текущ ремонт и поддръжка. За сравнение в периода 2019-2020 година агенцията е похарчила около 184 млн. лева за същата дейност. За миналата година са изразходвани 750 млн. лв. от заложени 1,7 млрд. лв.", посочват от ИПБ.
Институтът отбелязва, че за три години са похарчени 2,5 млрд. лв. за текущ ремонт и поддръжка, което е увеличение с близо десет пъти, без да е налице подобряване на пътната инфраструктура.
"Председателят на УС на АПИ инж. Йордан Вълчев е в ръководството на агенцията от ноември 2023 г. Възниква въпросът как поверената му институция е похарчила близо 1 млрд. лв., без да е имала договори? Нещо повече, АПИ упорито продължава да работи в мъгла, като не публикува месечните си финансови отчети", отбелязват от ИПБ.
ИПБ прави следните изводи:
- Администрацията на АПИ е некомпетентна да управлява ресурсите за поддръжка и ремонт на пътищата;
- В АПИ е налице корупция;
- Съвкупност и от двете - некомпетентност и корупция.
"Не е възможно нито един държавен служител да бъде замесен в корупция за милиарди левове, без да бъде покровителстван от ПОЛИТИЦИТЕ. Проверка на ИПБ показва, че през целия период 2019-2025 година са сменени 7 управителни съвета на АПИ и почти нито един директор на дирекция в АПИ. Следователно политиците смятат, че служителите на АПИ са компетентни", сочи заключението на института.
"Корупцията ли ни убива по пътищата на България?", питат от ИПБ.
"Сега се организират протести срещу пътните убийци, но те не били ПОЛИТИЧЕСКИ. Какви са тогава и срещу кого протестират? Срещу държавата. А нима държавата не се представлява от политиците, които ние избираме? Не става ясно как с молебен пред катедралата Александър Невски ще променим системата", допълват от ИПБ
Според института се прави пореден опит гневните граждани да бъдат излъгани и употребени, а страхът да продължава да ни убива по нашите пътища.
"За една нощ майките, загубили деца по пътищата, промениха мнението си - от оставка към благодарности. Какво се е случило през тази нощ - само те си знаят. Цели се да бъдат скрити имената на истинските виновници за състоянието на пътната безопасност. Никой гражданин не се качва в автомобила, за да прави катастрофи и да убива", коментират те.
"Сега действащият министър-председател Росен Желязков и неговото правителство имат възможност да променят изцяло системата за управление на пътищата в България и да създадат механизмите за прозрачно и ефективно разходване на ресурсите за ремонт и поддръжка на пътищата. В противен случай ще остане в историята като Мистър 20%", казват от ИПБ.
Още по темата
![]() |
1 | 2.10508 |
![]() |
1 | 2.27758 |
![]() |
10 | 3.92926 |
![]() |
100 | 4.52106 |
![]() |
1 | 1.72168 |
Последни новини
- 09:31 Въоръжен американец опита да отвлече самолет, пасажер го застреля
- 09:23 Венеция удвои входната такса за еднодневни екскурзии
- 09:16 Заловиха мним полицай на пътя, показал фалшивата си значка
- 09:07 Хотелите по Северното Черноморие са пълни с румънци по Великден
- 08:59 Днес е Разпети петък – време за мълчание, покаяние и молитва
- 08:51 Захлаждане в петък с понижение на температурите и слаб вятър
- 08:42 Двама загинали и шестима ранени при масова стрелба в университет във Флорида
- 08:35 Промени в движението по АМ „Хемус“ за Великден: Временни ограничения и обходни маршрути