България 30.08.2024 16:17 Снимка: ДНЕС+
Доц. М. Михов: В Скопие издигат гилотина за Коридор № 8 - виновна е България
Министерството на външните работи на Северна Македония излезе с официална позиция, в която обяснява на целия просветен свят, че България е виновна за поредното блокиране строителството на железопътната връзка Скопие – София. В съобщението, което маже да се намери на официалната страница на министерството, не става и дума за изявленията на министър-председателя Хр. Мицкоски, че е „лудост Скопие да троши пари за Коридор 8“ и европейските средства трябва да бъдат пренасочени за изграждането на скоростно железопътна линия към Ниш и Белград, защото линията към България свършвала в един недовършен тунел на Гюешево т.е. в нищото. Само за информация е необходимо да отбележим, че гара Гюешево и тунелът под Деве Баир са построени още през Втората световна война, а проектите и процедурите за модернизация да трасето до София се движат усилено, като е осигурено европейско финансиране в размер на 2, 250 млрд. лв. Независимо от това, Скопие отправя съвети към България да „предприеме всички необходими действия в посока на подобряване на инфраструктурата на Коридор №8“ и най-важното - да завърши построяването на граничния пункт Берово - Клепало. Незпълнението на този стар проект е действително отговорност на София, но той не трябва да се отъждествява с Коридор № 8, защото е с местно значение и през него ще преминават транспортни средства до 3,5 тона.
Изявленията на северомакедонската дипломация е в отговор на позицията на българското правителство по въпроса, в която се набляга, че отказът от изграждане на Коридор № 8 отслабва сигурността на южния фланг на НАТО. Към актуалния геополитически аргумент на българското правителство трябва да се добави и още един международноправен ангажимент на Скопие, произтичащ от клаузите на Вашингтонския договор. В чл. 3 на основополагащия договор на НАТО приятелството между страните членки е основен принцип, което намира израз в премахването на конфликтите в международната икономическа политика чрез насърчаване на икономическото сътрудничество. Изграждането на комуникациите и инфраструктурните обекти от Коридор № 8 са точно такова икономическо сътрудничество и обратното, саботирането им е нарушение на принципи на приятелството.
Очевидно е, че управляващите в Северна Македония обслужват чужди икономически и геополитически интереси, давайки приоритет на транспортния коридор от Солун към Централна Европа. Това направление влиза в регионалните планове на Китай, който притежава дялове от консорциума концесионер на Солунското пристанище и се стреми към трайно икономическо влияние на Балканите. За Белград коридорът към Бяло море е първостепенна цел и не случайно президентът Вучич обстойно повдигна темата на срещата с президента на РСМ Гордана Силянавска, проведена в манастира „Св. Прохор Пчински“ на 2 август. Конкретното искане е за построяване на 190 км. от трасето на територията на Северна Македония.
Демонстрираното решение на управляващите за замразяване на строителството на пътищата към София влиза в противоречие и с интересите на бизнеса и гражданите на самата Северна Македония. Премиерът Мицкоски много бързо забрави дадените от неговата партия обещания в предизборната кампания за изграждане на връзките с България и строителство на линията Скопие-София. В предизборната програма на партията от тази година се обещава окончателно завършване на трасето Куманово – Деве Баир, което щяло да донесе големи придобивки за пътническия и товарен транспорт. Тези обещания заемат постоянно място в програмите на партията на Мицкоски повече от десетилетия. И ако през 2024 г. темата за Коридор № 8 се изчерпва с три изречения, то през далечната 2011 г. на избирателите се обещава, че 60 километровата железница с България ще бъде изградена до 2020 г., а средствата в размер на 450 млн. евро ще бъдат осигурени от международни финансови институции. Днес Скопие иска пренасочването на средствата за трасето към Белград и на практика въобще отрича необходимостта от строителство на линията към София.
Осъзнавайки тежките международни последици от блокирането на Коридор № 8, управляващите в Скопие предприеха нова стъпка. В деня, в който изтече срокът за приемане на оферти за изграждането на последната отсечка от железопътната линията от Крива паланка до границата с България, министърът на транспорта Александър Николски даде обстойна пресконференция, в която отправи призив към Прокуратурата да се занимае с обявената процедура, като обвини предходното правителство в злоупотреби, а целия проект - в икономическа и финансова несъстоятелност.
Призивът на министъра за прокурорска намеса представлява опит да се намери алиби за новите управляващи в независимата правосъдна система. Правителството край Вардар на практика издига прокурорска гилотина за Коридор № 8, а вината се хвърля по традиция в София.
Поредното обвинение на властите в Скопие към България е потвърждение на тъжната констатация на големия писател от Северна Македония Младен Сърбиновски, интелектуалец от европейско измерение, който не крие своята българска идентичност. В своя популярен роман „Шашма“, писателят с поразяващо откровение заявява: „лошият демон за нас беше България. И да я нямаше България щяха да ни я измислят“.
Доц. Милен Михов
Македонски научен институт
Още по темата
-
Мицкоски за България: Очаквам да бъдем добри съседи
преди 1 седмица
CHF | 1 | 2.10939 |
GBP | 1 | 2.35062 |
RON | 10 | 3.92997 |
TRY | 100 | 5.43683 |
USD | 1 | 1.87844 |
Последни новини
- 21:26 Кирил Петков пазарува с кола на НСО барабар с цялата фамилия (ВИДЕО)
- 21:12 Хороскоп за неделя, 24 ноември 2024 г.
- 19:42 Бивш командир от "Азов": Остава един руски удар до пълното потъване на Украйна в мрак
- 19:33 Коя е жената, създала дубайския шоколад, по който светът полудя
- 19:24 На новото бойно поле на онлайн гигантите Китай води с много
- 19:20 "Резидент": Дезертьорството във ВСУ се разраства, най-малко 100 000 са избягали от бойните части
- 19:15 Остров Тигрес - зловещият град-призрак, попаднал в капана на времето (ВИДЕО)
- 19:09 Ердоган приветства "смелото" решение на МНС да издаде заповеди за арест на Нетаняху и Галант