Д-р Янко Станев за бюджет „2012” на Община Варна
България 01.02.2012 14:28
Бюджетът на Община Варна за 2012 г. не може да неутрализира неблагоприятната стопанска конюнктура, породена от финансовата криза и икономическите й прояви. За това в бюджета на Община Варна е изключен секторният патриотизъм, защото ако се подходи волунтаристично, то бюджет „2012” ще бъде само хартия, а с проявените в повечето постоянни комисии реализъм, отговорност и консенсусни решения се предпазва Варна от рисковете, пред които е изправена. Вярно е, че посоката на мислене в бюджета е по-консервативна. Затова се учудвам от критиките в Общинския съвет, които смятам, че е крайно време да се реформират и от говорилня да се превърнат в площадка за взимане на решения.
Във Варна финансовата и икономическа криза не е преминала в политическа и безкрайните спорове между политици и финансисти (като Пламен Начков) са безсмислени. Основният въпрос е, ако критикуваш бюджет „2012”, защо не оспорваш прогнозите, включително и тези, които надничат вече зад ъгъла. Ако има желание да се контролират процесите във Варна и да отговаряме за изработването на реални решения, това е пътят. Например, равнището на безработицата и нейната структура в Община Варна за 2009 г. е било 3.07 или 4 871 човека, от които 1 453 мъже, 2010г. - 4.76, за 2011 г. - 4.55 Или пък раждаемостта на Варна, когато планираме образование, детски градини и ясли - 2010 г. - 3 983, 2009 г. - 4 312, 2008 г. - 4 137, 2007 г. - 3 849, 2006 г. - 3981. Ако БСП иска с политически бляскав песимизъм и сплетни да смеси концепцията за политическо многознайство с политическо превъзходство, това е много далеч от нормалното финансово мислене.
Ако се върнем към контекста на дълговата криза, то това е желанието за повишен стандарт и повишено харчене. Но ние знаем кога да спрем. Ами това точно е икономическата свобода. Тъй като има един въпрос, който постоянно се задава, тук е мястото да се отговори. Общият дълг на Община Варна е в размер на (към 31.12.2011г.) 65 932 761 лв.. Това е реалният дълг на община Варна.
- През 2002 г. 3 000 000 евро общински облигационен заем - изплатен.
- През 2005 г. общински облигационен заем 7 700 000 евро - изплатен през 2010 г.
- Банков заем 2007 г. - 2019 г., 30 000 000 лв.
- Лизинг 2006 г. - 2012 г., 3 840 000 лв.
- Лизинг 2007 г. - 2012 г., 3 360 000 лв.
- Банков заем 2009 г. - 2019 г., 15 000 000 лв.
- Облигационен заем 2010 г. - 2012 г., 11 734 980 лв.
- Банков заем 2011 г. - 2021 г., 12 000 000 лв.
- ФЛАГ - приблизително 17 000 000 лв.
Това са безлихвени кредити до възстановяване на средствата от управляващия орган.
- ПУДОС до 9 348 000 лв. 2012 - 2017 г.
Всичко дългово финансиране през годините - 122 315 439 лв.
Що се отнася до отношението на държавата с Община Варна по повод целевата капиталова субсидия и трансфери с характер на капиталови разходи за периода 2008 г. - 2011 г., общо за годините по първоначален бюджет -13 074 900 лв., и при получена целева капиталова субсидия - 39 281 649 лв.
Добрите резултати във Варна се дължат на фискалната свобода (заради ниските данъци) и свободата на бизнес търговията (Европейския съюз, морето). Основната роля на Общината е да осигури, най-общо казано, справедливост, а не да се меси в икономиката, или да налага солидарност. Сама по себе си тезата за либералната демокрация и свободния пазар, когато за 2012 г. всички очаквания са променени в посока снижаване, изисква от Община Варна основният инструмент срещу кризата да бъде:
1. Ограничаване на финансовите разходи
2. Увеличаване на инвестициите
Това в бюджет „2012” се постига чрез:
- съхраняване и намаляване на местните данъци и такси
- съкращаване на разходите в публичните сфери (най-вече за администрация)
- финансиране на реформи в общинската икономика и общинската администрация
- успешни социални политики
Това са акцентите в бюджета за 2012 г.
Изключвайки традиционните пиар-инициативи по време на приемането на бюджетите, съм длъжен да отбележа няколко отговора на политически критики към бюджета:
1. Развихрящата се понякога яка ляво-популистична риторика, която ми прилича на бицепс на езика, няма нищо общо с бюджет „2012”. Богатирите на лявата идея трябва да са търпеливи. Бюджетът на Варна не може да бъде съден от някакво политическо левичарско мешаре. В бюджет „2012” няма политическа демагогия, медийни манипулации и той не е прелъстен от консумативни фантазии.
2. Общинският вестник „Народно дело” не може да качи варненци на влакчето на ужасите, защото в бюджет „2012” истинската солидарност е свързана с режима на ограничения.
3. Не може да ми се плезят хора, които са гласували същите тези кредити и целия дългов инструмент на Община Варна, и да окупират морала в ОС.
4. Ако някой в тази зала си е представял, че ще повярвам, че клиентелите ще искат да живеят в глад и жажда, т.е. в перманентен рамазан, то само трябва да погледне, желанието за бързо приемане бюджета и още по-бързи реформи в администрацията, включително и намалението на безметежните, сантиментално-тотемни командировки в чужбина. /versia.bg
Във Варна финансовата и икономическа криза не е преминала в политическа и безкрайните спорове между политици и финансисти (като Пламен Начков) са безсмислени. Основният въпрос е, ако критикуваш бюджет „2012”, защо не оспорваш прогнозите, включително и тези, които надничат вече зад ъгъла. Ако има желание да се контролират процесите във Варна и да отговаряме за изработването на реални решения, това е пътят. Например, равнището на безработицата и нейната структура в Община Варна за 2009 г. е било 3.07 или 4 871 човека, от които 1 453 мъже, 2010г. - 4.76, за 2011 г. - 4.55 Или пък раждаемостта на Варна, когато планираме образование, детски градини и ясли - 2010 г. - 3 983, 2009 г. - 4 312, 2008 г. - 4 137, 2007 г. - 3 849, 2006 г. - 3981. Ако БСП иска с политически бляскав песимизъм и сплетни да смеси концепцията за политическо многознайство с политическо превъзходство, това е много далеч от нормалното финансово мислене.
Ако се върнем към контекста на дълговата криза, то това е желанието за повишен стандарт и повишено харчене. Но ние знаем кога да спрем. Ами това точно е икономическата свобода. Тъй като има един въпрос, който постоянно се задава, тук е мястото да се отговори. Общият дълг на Община Варна е в размер на (към 31.12.2011г.) 65 932 761 лв.. Това е реалният дълг на община Варна.
- През 2002 г. 3 000 000 евро общински облигационен заем - изплатен.
- През 2005 г. общински облигационен заем 7 700 000 евро - изплатен през 2010 г.
- Банков заем 2007 г. - 2019 г., 30 000 000 лв.
- Лизинг 2006 г. - 2012 г., 3 840 000 лв.
- Лизинг 2007 г. - 2012 г., 3 360 000 лв.
- Банков заем 2009 г. - 2019 г., 15 000 000 лв.
- Облигационен заем 2010 г. - 2012 г., 11 734 980 лв.
- Банков заем 2011 г. - 2021 г., 12 000 000 лв.
- ФЛАГ - приблизително 17 000 000 лв.
Това са безлихвени кредити до възстановяване на средствата от управляващия орган.
- ПУДОС до 9 348 000 лв. 2012 - 2017 г.
Всичко дългово финансиране през годините - 122 315 439 лв.
Що се отнася до отношението на държавата с Община Варна по повод целевата капиталова субсидия и трансфери с характер на капиталови разходи за периода 2008 г. - 2011 г., общо за годините по първоначален бюджет -13 074 900 лв., и при получена целева капиталова субсидия - 39 281 649 лв.
Добрите резултати във Варна се дължат на фискалната свобода (заради ниските данъци) и свободата на бизнес търговията (Европейския съюз, морето). Основната роля на Общината е да осигури, най-общо казано, справедливост, а не да се меси в икономиката, или да налага солидарност. Сама по себе си тезата за либералната демокрация и свободния пазар, когато за 2012 г. всички очаквания са променени в посока снижаване, изисква от Община Варна основният инструмент срещу кризата да бъде:
1. Ограничаване на финансовите разходи
2. Увеличаване на инвестициите
Това в бюджет „2012” се постига чрез:
- съхраняване и намаляване на местните данъци и такси
- съкращаване на разходите в публичните сфери (най-вече за администрация)
- финансиране на реформи в общинската икономика и общинската администрация
- успешни социални политики
Това са акцентите в бюджета за 2012 г.
Изключвайки традиционните пиар-инициативи по време на приемането на бюджетите, съм длъжен да отбележа няколко отговора на политически критики към бюджета:
1. Развихрящата се понякога яка ляво-популистична риторика, която ми прилича на бицепс на езика, няма нищо общо с бюджет „2012”. Богатирите на лявата идея трябва да са търпеливи. Бюджетът на Варна не може да бъде съден от някакво политическо левичарско мешаре. В бюджет „2012” няма политическа демагогия, медийни манипулации и той не е прелъстен от консумативни фантазии.
2. Общинският вестник „Народно дело” не може да качи варненци на влакчето на ужасите, защото в бюджет „2012” истинската солидарност е свързана с режима на ограничения.
3. Не може да ми се плезят хора, които са гласували същите тези кредити и целия дългов инструмент на Община Варна, и да окупират морала в ОС.
4. Ако някой в тази зала си е представял, че ще повярвам, че клиентелите ще искат да живеят в глад и жажда, т.е. в перманентен рамазан, то само трябва да погледне, желанието за бързо приемане бюджета и още по-бързи реформи в администрацията, включително и намалението на безметежните, сантиментално-тотемни командировки в чужбина. /versia.bg
CHF | 1 | 2.10939 |
GBP | 1 | 2.35062 |
RON | 10 | 3.92997 |
TRY | 100 | 5.43683 |
USD | 1 | 1.87844 |
Последни новини
- 15:24 След мащабна акция по издриване на 9-годишно дете - откриват го спящо в супермаркет
- 15:11 Димитров: Всички, които не получат обещаното увеличение на заплатите, ще излязат на улицата
- 14:59 INSAIT пусна безплатен чат с изкуствен интелект, обучен с над 85 милиарда думи
- 14:47 Българските митници задържаха 467,24 кг флуорсъдържащи парникови газове
- 14:34 Кирил Петков се чуди: Непреодолими ли са условията на ПП-ДБ?
- 14:21 Радев пристигна на официално посещение във Виетнам
- 14:09 Симеон Дянков: Формула за управление без ГЕРБ няма
- 13:56 Фолк певицата Камелия разкри как поддържа фигура